2009. december 14., hétfő

Szaloncukor. Már nálam is.



Hát nehogy már csak én maradjak ki itt a nagy szaloncukor készítésből... Én is készítettem hát gyorsan egyet. Bár szerintem ez nem is szaloncukor, hanem inkább amolyan Zsannamanna. Bár teljesen mindegy, hogy hívjuk, mert mindenki szerint nagyon finom lett. És a jó, hogy még viszonylag egészségesnek is mondható. Az alap ötletet egyébként Dolce Vita Nők Lapjában olvasható szaloncukra adta, de én egy kicsit megvariáltam (mint mindent.... :) ). Bár az összetevők között én diót írok, valójában én diópótlót adtam hozzá, de csak azért, hogy a Csöppségemnek is adni tudjak még csupaszon belőle. (Én a lassan 2 éves fiamnak még nem adok dió-, és mogyoróféléket, mert nagyon allergizálóak. És innen üzenem azoknak, akik úgy hiszik, nem azért, mert nem tudná megrágni, hanem mert az orvosok is valóban azt mondják, hogy jobb ezt elkerülni 2-3 éves koráig. Sőt, némely tüdőgyógyász még 5 éves kort is rebesget. Különösen akkor igaz ez, ha valamelyik szülő bármire allergiás!!!) Szóval, visszatérve a receptre: az aszalványok áztatására én szintén a Nők Lapjában olvasott narancsos karamellt használtam, hígítva, de szerintem egy aromásabb tea is megfelel erre a célra, esetleg sima víz egy kis rummal, vagy aromával elkeverve. És természetesen az aszalt gyümölcsöket is variálhatjuk kedvünk szerint és tehetünk hozzá, akár darált mogyorót vagy mandulát is. Most eszembe jutott, hogy jól mutatott volna még az is, ha egész mákszemekkel szórom meg a tetejét...


Hozzávalók:
  • kb. 10-12 szem aszalt szilva
  • kb. 15 szem aszalt sárgabarack
  • 1 nagy evőkanál mazsola
  • 1 nagy evőkanál aszalt áfonya
  • 1 nagy evőkanál kandírozott narancshéj
  • darált dió
  • narancsos karamell (barna nádcukor megkaramellizálva, 100 %-os narancslével felöntve, fűszerekkel :fahéj, szegfűszeg, csillagánizs stb. felfőzve)
  • 15 dkg fehércsoki
  • 1-2 evőkanál étolaj
  • kevés kókuszreszelék (vagy pl. mák)
Az aszalt gyümölcsöket beáztattam rövid időre annyi, vízzel hígított narancsos karamellbe, hogy éppen hogy ellepje, majd lecsepegtettem és egy késes aprítóban összedolgoztam kissé. Annyi diót és esetleg áztatófolyadékot adjunk hozzá, hogy jól formázható masszát kapjunk. Esetleg pihentethetjük is egy rövid ideig. A csokit az olajjal megolvasztottam, egy pálcikára húzva megmártottam a csokiban, hagytam kissé lecsurogni, majd egy tálcára tettem és megszórtam a kókuszreszelékkel. Hűtőben hagytam dermedni.

Tipp:
Szép ajándék lehet ez is az ünnepekre.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én a narancsfélékre vagyok allergiás ;)

Ildinyó írta...

Igen! Az is válthat ki allergiát, ezért azt se nagyon szabad 1 éves kor előtt adni (már mániám lesz ez, hogy mit lehet adni egy gyereknek és mit nem). Kár! Pedig finomak is, és egészségesek is a citrusfélék!