2009. december 16., szerda

Hamis marcipán



Már korábban is készítettem hamis marcipánt, de tegnap egy egészen új (legalábbis számomra) receptre bukkantam a neten (egy fórumon, de aki beírta törölve volt már), ami nagyon felkeltette az érdeklődésem. Jobb volna persze, ha igazi marcipánt tudnék felmutatni, de szerintem ebben a helyzetben sokan vagyunk rászorulva ilyen kényszer megoldásokra. A másik dolog pedig, hogy torták bevonásánál ezzel a verzióval sokszor könnyebb dolgozni, mint valódi marcipánnal (nem beszélve, hogy az sem mindig csak mandulából és cukorból áll...)
Apukám nagyon szereti a Stollent, és valami hasonlót készülök sütni neki, de muffin, vagy valami más formában, és nem élesztősen. Még nem tudom milyen lesz a pontos recept, majd kialakul. A nővérem pedig úgy ahogy van, akár töményen is szereti csemegézgetni a marcipánt. Nekik egy egész tömböt szeretnék készíteni. Remélem nem olvassák. :) Bár ha igen, akkor se baj, mert úgyis tudják, hogy saját készítésű és ehető dolgokat kapnak karácsonyra. :) Szerintem igen jó ajándék lehet így is, hogy semmit nem készítünk belőle, mert aki kapja, arra tudja használni majd, amire szeretné. Én az eredeti recepten módosítottam egy kicsit, mert nekem túl lágy lett a massza. De még így is ez az a változat, ami az eddig kóstoltak közül a legjobban hasonlít, mind ízben, mind pedig állagban az igazi marcipánhoz.

Hozzávalók (kb. 65 dkg-hoz):
  • 1 dl tej
  • 350 g cukor
  • 200 g rétesliszt
  • 125 vaj
  • színtelen mandulaaroma (kb. 2 ampulla, vagy a Dr. Oetker féléből kb. 1 evőkanállal, ízlés szerint)
A gyúráshoz:
Ez az, amit nem írt az eredeti recept, de nekem enélkül egy ragacsos massza lett volna az eredmény, a lentiek használatával viszont remekül formázható lett. A felhasznált anyagoktól is függ persze, hogy erre szükség lesz-e, mert a tapasztalatok és az olvasók eddigi visszajelzései alapján, sokszor az alábbiak nélkül is nagyon jól kezelhető, formázható masszát kapunk. Itt leginkább a liszt minősége játszhat szerepet szerintem. Ill. javaslom, hogy margarin helyett inkább tényleg vajat használjunk hozzá, egyrészt mert ettől finomabb is lesz, másrészt a zsírtartalma miatt is jobban összetartja. Ha hűtés után jól formázható a massza és pl. torta vagy sütemény bevonására szeretnénk használni, akkor is érdemes hozzágyúrni 1-2 evőkanál keményítőt, mert így sokkal jobban tartja a formáját szobahőmérsékleten is.
  • pár evőkanál kukoricakeményítő (ennek semleges az íze)
  • pár evőkanál porcukor
A tejben keverjük el a cukrot és forraljuk fel, majd alacsony hőmérsékleten gyöngyöztessük pár percig, amíg feloldódik a cukor. Apránként keverjük bele az átszitált lisztet, hogy ne legyen csomós, majd ezzel együtt, sűrűn kevergetve pár percig főzzük, amíg a liszt íze elfő és jól besűrűsödik, krémszerű lesz. Keverjük bele a vajat és az aromát, alaposan keverjük össze, majd hagyjuk teljesen kihűlni. Ha langyosra hűlt, hűtőbe is tehetjük, hogy felgyorsítsuk ezt a folyamatot. Ha ezután jó állagú, fel is használhatjuk azonnal. De ha túl puhának találjuk, akkor egy tálcára szórjunk porcukros keményítőt, kanalazzuk rá a masszát és alaposan gyúrjuk át az egészet, amíg marcipánhoz hasonló állagot nem kapunk.

Eddigi receptek a blogon hamis marcipán felhasználásával. Böngészd át és meríts ötleteket a felhasználáshoz.
http://ildinyo.blogspot.hu/search/label/marcip%C3%A1n#.UJN_Vm9mLZE

Kiegészítés: 2012.11.02.


47 megjegyzés:

DebiGabi írta...

De jó kis recept!
Mindenképpen ki fogom próbálni!
Köszike:D

Ildinyó írta...

Nagyon szívesen! Tényleg érdemes kipróbálni, mert nagyon egyszerű! Nekem bejött! Persze érezni, hogy nem igazi, de azért nagyon finooom!
Üdv

Névtelen írta...

Szia!

Gyönyörű lett a kép :)
Szerinted ezt a marcipánt tudnám szaloncukor készítéséhez is használni?

Köszönöm :)

Lili

Ildinyó írta...

Szia Lili!

Nagyon szépen köszönöm! Persze, teljesen ugyanúgy lehet használni, mint a rendes marcipánt! Most vettem észre egyébként, hogy a leírásból kimaradt, hogy mikor tettem bele a margarint, meg az aromát. De már javítottam!
Üdv

Wise Lady írta...

Szia!
Megcsináltam a hamismarcipánt, mégpedig fele finom fele réteslisztből. Vaj helyett olajat használtam, csak nem ilyen sokat, és nem tettem bele, csak gyúráskor. Ezért nem is kellett a keményítő, porcukor, hanem rögtön jól gyúrható volt, és olajos kézzel gyúrtam át. A masszát csak 5 percig főzögettem, és 1 órát pihentettem, ez is elég volt neki. Nagyon jó kis hamismarcipán lett. Egyetlen kis kifogás vele szemben, hogy nyers színű és nem fehér. Íze és állaga jó lett.

Ildinyó írta...

Kedves Wise Lady!

Nagyon örülök, hogy kipróbáltad a receptet, és nagyon köszönöm, hogy leírtad a tapasztalatokat. Én azért főztem olyan "sokáig", mert a rétesliszttől kissé furának tűnt az állaga. Egyébként a keményítős-porcukros átgyúrás végül tényleg nagyon jót tett neki, mind ízben, mind állagban. És most hogy még pihent egy 1-2 napot is, abszolút jó az egész. Egyre inkább hasonlít az igazihoz (vagy már csak azt akarom). A képen egyébként sárgábbnak tűnik, mint amilyen valójában. De megnéztem egy igazi marcipános pralinét és abban még sötétebb. Egyébként eszembe jutott, hogy lehet, hogy az enyémet ez a keményítős-porcukros kezelés fehérítette ki egy kissé. Bocsi a litániáért!
Üdv

Unknown írta...

Szia!
Köszönöm a receptet, kipróbáltam és nagyon bejött! Én sütőpapíron nyújtottam, így nem ragadt a deszkához és gyönyörűen be tudtam vonni vele a tortámat.
Akit esetleg érdekel mit alkottam:
http://picasaweb.google.hu/erricca.e/Patrik2Szulinapjara02#

Ildinyó írta...

Szia Erricca
Nagyon szívesen! Én köszönöm, hogy megosztottad velem a tapasztalatokat! Nagyon-nagyon tetszik ez a túrórudis torta! Irtó jó ötlet! Van esetleg blogod, ahol meg lehetne nézni, mi minden került ebbe a csuda jó pofa tortába?

Unknown írta...

Igazából sacc/kb. készült. :) Mi így szoktuk a Húgommal. :D
Rém egyszerű! Csokis piskótát készítettem nagy gáztepsiben, és sütés után melegen feltekertem, mint ha piskótatekercset készítettem volna. Zselatinos túrókrém került a közepébe utána pedig a Te Isteni marcipánod a díszítés rajta. Ennyi.

Ildinyó írta...

Erricca
Nagyon köszönöm! Ki fogom próbálni én is, mert nagyon tetszik és jól is hangzik! Amúgy is imádom a túrós dolgokat! Köszi mégegyszer a választ!

Betti írta...

Szia Ildi!

Első saját készítésű "marcipán" (eddig sosem próbálkoztam, mindig horribilis áron vettem a torták bevonásához) és nagyon nagy sikerélményem volt vele! Köszönöm!
Betti

Ildinyó írta...

Szia Betti!

Hát igen, egy-egy torta bevonáshoz nem kevés marcipán kell, ami igencsak tetemes összeg. :(
Nagyon örülök, hogy tetszett ez a hamis változat! :) És nagyon szívesen, gyere máskor is! :)

Eszti írta...

Szia. Én is kipróbáltam, mindenkinek izlett, de nem tudom hol ronthattam el. Mindent ugy csináltam ahogy le volt írva mégis alig bírtam kinyujtani úgy ragadt. próbáltam keményítőt, porcukrot, már lisztet is rá szórni elkeseredésemben. végül ugy nyujtottam ki hogy két zacskó között. de marcipán rózsát nem tudtam csinálni mert túl lágy volt. 1 éjjelen át a hűtőbe is volt. köszi a segítséget.

Ildinyó írta...

Szia Eszti!

Őszintén szólva nem tudom mi történhetett, mert a porcukor és a keményítő nekem mindig használható állagúvá tette (és ahogy olvastam másnak is). Ill. még az, ha alaposan behűtve használtam, és természetesen két szétvágott zacskó, vagy sütőpapír között nyújtotam ki. A liszttel én nem próbálkoznék, mert az szerintem az izét is elrontja és csirízesebbé is teszi (már úgy, ha nem főzve kerül bele). Az tény, hogy ez nem olyan marcipán, mint egy igazi. Úgy értem annál kicsit lágyabb, ezért inkább sík formák elkészítésére alkalmasabb. Bár rózsát már én is megpróbáltam belőle készíteni, az nekem is úgy volt jó inkább, ha hagytam kicsit szikkadni utána, de abszolút formázható volt hidegen a massza.
Lehet, hogy a margarin (ha azzal készült), amit használtál hozzá, az egy kicsit vizesebb volt, mint kellett volna.
Próbáld meg esetleg olajjal, ahogy Wise Lady is írta az 5. kommentben. Remélem sikerült elkészíteni! :)
Elnézést a késői válaszért!
Üdv

Névtelen írta...

Kedves Ildi!

Kipróbáltam a recepted és nagyon örülök, hogy rátaláltam, mert egy Barbi tortát vontam be vele a kislányom szülinapjára és gyönyörű lett. Már másodjára csináltam, a kisfiam Srek tortája is nagy sikert aratott:)
A családom imádja..és én is, mert könnyű vele dolgozni. A nyújtásnál nem használtam keményítőt, csak porcukrot és azt is csak minimálisat, de így is jó volt, nem ragadt. Nagyon köszönöm!!!

Tünde

u.i. Képeket hogy tudnék csatolni?...:-o

Ildinyó írta...

Szia Tünde!

Ennek nagyon örülök! :D
Kipróbálom majd én is, hogy nem teszek hozzá, csak porcukrot. Igazából először én is úgy akartam, csak féltem, hogy nagyon édes lesz majd. De ezek szerint jó úgy is.
Itt sajnos nem tudsz csatolni képet, ezért kérlek, hogy azt e-mailben küldd el nekem, mert kiváncsi vagyok milyenek lettek a torták.
Az email címem pedig: ildi.mezei@citromail.hu címre.

Köszönöm!
Üdv

Névtelen írta...

Szia!
Szeretném megkérdezni, hogy ebből kb. hány dkg "marcipán" lesz? Egy normál méretű torta bevonására elég?
Anna

Ildinyó írta...

Szia Anna!

Sajnos még sosem mértem le de - már csak a hozzávalók mennyiségéből is saccolva -, min. 50 dkg. És bőven elég egy kb. 27-28cm átmérőjű torta bevonására, sőt még díszeknek is marad valamennyi.
Egyébként nagyon jó kérdés, úgyhogy ha legközelebb készítem, le is mérem majd pontosan, és be is írom. Köszönöm! :)

Névtelen írta...

Elkészítettem, méghozzá Wise Lady útmutatása alapján. 60 dkg lett belőle. Torta bevonására nem tudom hogy mennyire lesz alkalmas, az állaga alapján úgy tűnik, hogy nem lesz könnyű kinyújtani. Egyelőre a hűtőben vár további felhasználásra.:)
Anna

Ildinyó írta...

Anna
Olajjal én még nem próbáltam, mindig csak vajjal és/vagy margarinnal. Úgy nekem mindig nyújtható massza lett belőle (persze a porcukros, keményítős összegyúrás, és hűtés után). Persze akkor sem simán nyújtottam ki, hanem fólia, vagy kettévágott zacskó között. De mindig jól lehetett vele bevonni a tortát.
Itt olyanok vannak pl.:

http://ildinyo.blogspot.com/2010/01/marcipanos-csokitorta.html

http://ildinyo.blogspot.com/2010/04/anyukam-szulinapi-tortaja-csokitorta.html

http://ildinyo.blogspot.com/2010/04/el-van-gyerek-ha-jatszik-ujabb.html

Elnézést kérek, ha későn válaszoltam! Remélem azért tudtad használni!

Bianka írta...

Szia!
Azt szeretném kérdezni hogy ez a marcipán kb. meddig áll el?Vagyis mennyi az az idő h még jól formázható és nem rossz az íze.

Ildinyó írta...

Bianka
Szerintem max. pár napig a hűtőben! Ill. tovább is eláll, de az igazán finom ízét szerintem csak pár napig őrzi meg. Meg egy idő után a keményítő azért megkeményíti valamennyire, és ugyan a szobahőmérsékletre melegítés után is (én hűtőben tartom mindig) jól formázható, de pár napos állás után már könnyebben "törik", meg morzsálódik.
Elnézést, hogy csak most válaszolok, remélem még nem későn!

Unknown írta...

Én kitaláltam az "újrahasznosítást". :) Mélyhűtőben tárolt masszámat mikróban felmelegítettem, tettem hozzá még egy kis mandula aromát és ugyan olyan lett, mint frissen. Kicsit nehezebb volt vele dolgozni, de legalább nem kellett kidobni a maradékot.

Unknown írta...

Sőt! Színezni is tudtam még folyékony állapotban.

Amúgy Erricca voltam. :)
(Nem tudom miért nem azt írta ki... :DDD)

Suncika (Anya) írta...

Szia!

Én is elkészítettem a hamis marcipánt és nekem nagyon bejött! Köszönöm a receptet! Még annyi, hogy nekem egyáltalán nem kellett a gyúráshoz szinte semmi (azért egy kis porcukros keményítő befigyelt), mert ahogy 2-3 órát a hűtőben állta szlötyi, úgy össze állt, hogy alig bírtam kiszedni a lábasból. És utána már csak jól át kellett gyúrni és kész is volt. :)
Még egyszer köszi!

Betty

Unknown írta...

A hétvégén kipróbálom én is. Az lenne a kérdésem, hogy ezt lehet színezni?
Köszönöm válaszod!

Ildinyó írta...

Erricca
Nagyon szépen köszönöm, hogy megírtad a tapasztalataidat! :)

Betty
Én köszönöm! Nagyon örülök, hogy tetszk! És neked is köszönöm, hogy leírtad a tapasztalatokat! :)

Vida
Igen, abszolút jól színezhető szerintem! Bár én, személy szerint olyan sok mindennel még nem próbálkoztam. Eddig cékla és kakaóport használtam, ill. sima zöld színű mandulaaromát. A por színezőknél érdemes egy pici olajjal keverni, és átgyúrni alaposan az egészet, a folyékonynál pedig szerintem még max. egy kis porcukros átgyúrás kell neki. A paszta formátumú színezőknél, pedig szerintem még ezek sem kellenek.
Egyébként inkább vagyok híve a természetes színezőanyagoknak, ha megoldható. Én pl. céklaport anno az Ázsia boltban találtam (Vámház krt.-i csarnok alagsora), és ott szerintem egyéb más zöldség ill. gyümölcsporokat is lehet találni, amivel nagyszerűen lehet színezni.
A céklás színezés itt látható pl.:
http://ildinyo.blogspot.com/2010/04/anyukam-szulinapi-tortaja-csokitorta.html
A kakaóporos meg pl. itt:
http://ildinyo.blogspot.com/2011/01/szulinapi-cupcake-es-egy-ujabb.html

Barifelhő írta...

A múltkor a másik gmail címemmel maradtam bejelentkezve (vida).
Kipróbáltam és sikere volt a receptnek. Nagyon köszönöm!
Ha van kedved, pillants rá az eredményre! http://barifelho.blogspot.com/2011/03/torta-es-az-elozmenyek.html
Jövök máskor is receptekért, mert nagyon jó a kínálat! :-)

Névtelen írta...

Kedves Ildi! Nem igazán értem mennyi aroma kell bele. Szerinted ezekből mennyi kellhet:
1.: (30 ml)
https://www.veszvisz.hu/termekkep/COOP_AROMA_30ML_CSASZARKORTE/625.jpg
2.: (25 g)
https://www.veszvisz.hu/termekkep/AROMA_JAMAICAI_RUM_25GR_SZILAS/617.jpg
3.: (38 ml)
https://www.groby.hu/product_images/XL/27405.png
Köszönöm segítséged!

Muffin.Cukormázzal írta...

Szia Ildi! :)
Holnap fogom felavatni ezt a csodát narancsos,és "marcipán ízű" változatban. :)
Jelenleg a hűtőben várja a sorsát! :)
Szurkolj kérlek hogy sikerüljön! :)
Szép estét! :)

Pyro írta...

Sziasztok! van valakinaek tapasztalata a Lidl-s Marcipánnal kapcsolatban, vasárnap szeretném elkészíteni Ildinyó körtés csodáját és kéne egy kis hajrá, mert csak ezt tudom beszerezni valószínüleg.
Előre is köszi várom a hozzászolásokat.

mazsola írta...

Kedves Pyro.

Én már használtam Lidl-s marcipánt és förtelmesen rossz.Íztelen,ragacsos,majdnem átlátszó.Hiába a sok porcukor de semmi jó nem sült ki belőle.Én biztos nem veszek még egyszer.Bár már biztosan késő a hozzászólásom de hátha.....!

Elnézést kérek mindenkitől hogy csak úgy idepofátlankodtam.

Egy anyuka aki imád sütögetni.
Üdv mindenkinek.
V.K.Lívia

Sörnyúl írta...

Nagyon szupi recept, én nemrég akadtam rá, fiamnak szülinapi tortarecept után kutatva. No, persze ő még a marcipánból nem kapott (egy éves), de a többieknek nagyon ízlett.
Én zöld színű aromával dolgoztam, igazából szándékosan, pár löttyintésnyit tettem bele, szép türkizzöld lett a massza.
Nekem se kellett se keményítő, se porcukor, még féltem is, hogy túl kemény lesz. A kavargatás-összefőzés végére is olyan sűrű masszám lett, hogy szinte gyúrni lehetett, mikor kicsit kihűlt, én jól át is gyúrtam (eddigre egész megszilárdult) és úgy raktam be egy éjszakára a hűtőbe. Másnapra kicsit kemény és száraz lett, de átgyúrva szépen megpuhult ismét. És nagyon jól lehetett nyújtani, szaggatni is, szépen rásimult a torta tetejére.

Névtelen írta...

Szia!
Tetszik nagyon a recept, csak azt szeretném kérdezni, h valaki próbálta-e már sütni ezt a "marcipánt" pl. marcipánkenyérben, vagy muffinban? Én ugyanis ezt tervezem, de félek, hogy hő hatására szétfolyik. Köszi előre is!
Annamari

Unknown írta...

Szia Ildi!
Megcsináltuk a marcipánt de nekünk nem hogy folyós, ragacsos lett hanem száraz, szemcsés!
Mivel tudnánk egy kicsit lágyítani rajta hogy masszát kapjunk?
Előre is köszönöm segítségedet.
Brigi

Ildinyó írta...

Kedves Sörnyúl!
Örülök, hogy tetszett és hogy jól sikerült! Köszönöm, hogy megírtad! :)

Kedves Annamari!
Elnézést a késő válaszadásért. Én már sütöttem stollenben, de csak úgy működik, ha jól befedi a tészta, különben kifolyik és a benne lévő cukor megkaramellizálódik és nem marad belül semmi. Mondjuk így se rossz, de azért jobb az, ha bent marad szépen a szeletelésnél. :)

Kedves Brigitta!
Remélem még nem késő a válaszom, elnézést, hogy most írok csak! Úgy tűnik, hogy lisztenként eltérő lehet a végeredmény, ami az állagot illeti sajnos. :( Én szerintem megpróbálnám vajjal átgyúrni mindenképpen, mert a kéz melegétől is sokat tud puhulni. Bár ezt most így látatlanban elég nehéz megmondani, hogyan is lehetne megoldani. :/

Unknown írta...

Köszönjük szépen a segítséget :)

Névtelen írta...

szia!
nagyon tetszik ez a hamis marcipán,mindenképpen ki szeretném próbálni,csak nem tudom hogy a fekete erdő tortához passzolna-e vagy sem :( szerinted? és még arra lennék kíváncsi hogy por színezővel hogyan színezhetném? mikor adjam hozzá a festékport? tudnál nekem segíteni ebben?

Ildinyó írta...

Kedves Kler!
Szerintem biztosan jó lesz a Fekete-erdő tortához is! Legalábbis nem elütő az íze szerintem, még ha nem is szokás így készíteni. :)
Én céklaport és kakaóport használtam eddig a színezéshez, és ezeket mindig egy nagyon pici olajhoz kevertem, majd így gyúrtam hozzá a tömbhöz, amit be szerettem volna színezni. Remélem segítségedre tudtam lenni!
Üdv

Névtelen írta...

köszönöm szépen a segítséget! viszont még egy kérdés felmerült bennem,mégpedig az hogy ha bevonom a tortát csütörtök estefelé akkor péntekre nagyon megkeményedik rajta a bevonat? illetve hogyan kellene tárolnom?

Ildinyó írta...

Kedves Kler!
Elnézésedet kérem, de csak most olvastam az üzenetedet, így már valószínűleg későn érkezik a válaszom. A bevonat nem keményedik meg, nekem legalábbis nem szokott, és én általában hűtőben, letakarva tárolom ilyenkor a tortát többnyire 1 éjszakát.

Unknown írta...

Sziasztok!
Nekem legtöbbször a torta vajkrémmel való bevonásával és a díszek felragasztásával van a legnagyobb problémám. Már próbáltam mindenféle vajkrémet, de mindig vizet enged és tönkremegy a fondant, szétfolyik a tortán, ha kiveszem a hűtőből. (kb. 10 percekre tudtam most kivenni díszíteni, mert éreztem, hogy vizesedik alatta a krém, és elkezdett ragadni)

Van valami jó kis recept a torta bevonására és a díszek felragasztására? Ti mit használtok?

Köszönöm a választ: Laura

Névtelen írta...

Szia!
Most találtam meg a receptet, mint cukrász érdekesnek találom, de a párommal évfordulónk lesz, és ahogy elnéztem a marcipán árakat, hát köszönöm szépen nem élek a vásárlás lehetőségével :/ "sajnos" nem dolgozok egyenlőre szakma után most érettségizek, úgy még munkahelyről sem tudok hozni...de ez már csak a kíváncsiság kedvéért is kipróbálom :) Köszönöm a receptet, jelzem, hogy hogy sikerült.

Névtelen írta...

Lenne egy olyan kérdésem hogy ez a marcipán alkalmas rózsa készítésére?

P.Tünde írta...

Szia.Én a férjem szülinapjára szeretném ezt a marcipánt kipróbálni.A kérdésem az lenne ,hogy szinezni szeretném folyékony szinezővel,Mikor kell be rakni a masszába?A válaszodat előre is köszönöm.

Lilus Szeder írta...

Szia! Egy olyan kerdesem lenne hogy ha zselatint raknek a masszaba nem lehet hogy konnyebben lehetne vele dolgozni? Mint a hazi keszitesu fondant masszaval?

Névtelen írta...

Kérdésem, hogy ezt a marcipán édesítő el is lehet készíteni, a cukrosok miatt. Köszi a választ.