2008. november 18., kedd

Pizza, pizza, és megint csak pizza

Bár néhányan ragaszkodnak a "natúr" pizzához, azért valljuk be őszintén, ezt az ételt pont azért találták ki az olaszok, hogy hasznosítsák a rávaló maradékokat. Az is igaz, hogy ha jó a tészta, a paradicsomszósz, és a sajt, az már önmagában is azt eredményezi, hogy nem kívánunk mást tenni rá. A lényeg szerintem, hogy ne essünk túlzásba a rávalók tekintetében. Összességében pedig tényleg a minőségen van a legnagyobb hangsúly. A ketchup, na hát az is ízlés dolga, de egy jó pizzára tényleg nem kívánkozik az sem. Velencében ettem olyan pizzát, ami olyan könnyed volt, hogy simán, gond nélkül meg tudott enni belőle az ember egy 28 cm-est, és fért még mellé desszert is. Nem úgy, mint nálunk Mo.-on, ahol az ember (nem a férfiember) már egy nagyobb szelet után felborul. Ami a vastagságot illeti: az első tésztarecept olyan, hogy is mondjam magyarosabb, vastagabb fajta. A második, ami persze Jamie-től származik, egy könnyedebb, vékonyabb változatot eredményez, és egy kissé át van alakítva a magyar viszonyokra (hozzávalók tekintetében). Tésztarecept I. Hozzávalók 2db kb. 30 cm-es pizzához:
  • 280 ml víz
  • 2 evőkanál extra szűz olívaolaj
  • 450 g sima liszt (vagy kenyérliszt, de mindenképp jó, ha teszünk bele 1-2 evőkanál sikért)
  • 1 és 1/2 teáskanál só
  • 1/2 teáskanál cukor
  • 1 teáskanál szárított élesztő

Én ezt a változatot a kenyérsütő gépem gyorsdagasztó programjára szoktam betenni, ami nálam 45 perces. Szerintem ez bőven elég idő egy pizza tésztájának.

Tésztarecept II. (az utóbbbi időben ezt a vékonyabb eredményű változatot részesítem előnyben) Hozzávalók kb. 6-8 közepes méretű, vékony alaphoz:

  • 800 g kenyérliszt vagy sima fehér liszt 2-3 evőkanálnyi sikérrel
  • 200 g rétesliszt
  • 1 csapott evőkanál finom tengeri só
  • 2 x 7 g-os tasak szárított élesztő
  • 1 evőkanál barnacukor
  • kb. 650 ml langyos víz

Ezt kézzel szoktam csinálni, mert nem túl hosszadalmas, és az ember még a dühét is kiadhatja (ha esetleg van) a tészta megdolgozása közben. Egy kevés langyos, cukros vízben felfuttatom az élesztőt. Addig a lisztet átszitálom (jó, ha az sem hideg, esetleg langyos is lehet egy kissé) egy tálba, hozzáadom a sót, a kupac közepébe csinálok egy mélyedést, és beleöntöm az olajat, a felfuttatott élesztőt, meg a maradék vízet. Villával, körkörös mozdulatokkal összekeverem a lisztet a vízzel. Amikor már villával nem lehet tovább keverni, neki esek kézzel, és kb. 10 percig dagasztom, amíg sima és ruganyos tésztát nem kapok. Belisztezem a tetejét és kb. 15 percig kelesztem meleg helyen.

Amíg kel a tészta el lehet készíteni a pizzaszószt, amibe nálam az alábbiak kerülnek bele. Szándékosan nem írok mennyiségeket, mert én ezt "érzésre" szoktam elkészíteni, nem pedig pontosan kimért hozzávalók alapján.

Pizzaszósz Hozzávalók:

  • konzerv (vagy friss) hámozott paradicsom
  • egy kevés sűrített paradicsom vagy olajban eltett, aszalt paradicsom
  • só, frissen őrölt bors
  • oregáno, bazsalikom (szárított vagy friss, mikor mi van itthon)
  • kevés hagyma és fokhagyma
  • extra szűz olívaolaj

Én mindent a kis aprítómba teszek (lehet turmixba is) és egy perc alatt összedolgoztatom vele. Nálam ennyi és nem több!!!

A továbbiakban mind a tésztával, mind a többi hozzávalóval a szokásos módon járok el. Készítettem már úgy is, hogy reggel megcsináltam a tésztát, és estig, amíg meg nem sütöttem, a hűtőben pihent. Abszolút jó volt így is.

Kép a pizzáról egy későbbi bejegyzésben található itt.

Utólagos megjegyzés: kipróbáltam úgy is a pizzaszószt, ahogy sokan készítik, főzve. Nekem úgy nem nagyon ízlett, mert a paradicsom édeskéssé vált a főzés által, vagyis pont a frissességét (még ha konzerv is) veszítette el ezáltal.

Nincsenek megjegyzések: