2008. november 13., csütörtök

Kelkáposzta másképpen

(Fotók és kiegészítés: 2012.02.12.)

Hogy őszinte legyek nem vagyok nagyon oda a hagyományosan elkészített rakott kelért. Pár éve viszont felfedeztem az egyik könyvemben ezt a receptet, és azóta többször is megcsináltam már. Én a másoknál jól bevált rakott kel helyett ezt a változatot részesítem előnyben. A könyv, amiből a recept származik, Joanne Harris (tudják a híres Csokoládé c. könyv neki köszönhető) és Fran Warde közös, A francia konyha c. könyve. Ez egy nagyon jó kis könyv, telis-tele jobbnál jobb receptekkel. A recept egyébként Auvergne vidékéről származó hagyományos, francia falusi étel és arrafelé galette au chou néven ismeretes. A könyv ajánlása szerint hidegen és melegen is egyaránt tálalható, de ahogy ők is, én is melegen (vagyis langyosan) szeretem leginkább. 

Kelkáposztás lepény
Hozzávalók:
  • 1/2 fej kelkáposzta durvára gyalulva, vagy vágva
  • 2 evőkanál olívaolaj
  • 200 g kockázott bacon
  • 2 tojás
  • 1 közepes vöröshagyma, apróra vágva
  • 3 összenyomott fokhagymagerezd
  • 1 csokor friss petrezselyem apróra vágva (vagy snidling, a fotón is ez látható most)
  • tengeri só, frissen őrölt fekete bors
  • 200 g liszt (ennek egy része lehet teljes kiőrlésű (tönkölybúza), ill. kukoricaliszt is, de akkor lehet, hogy több folyadékot igényel majd)
  • 250 ml tej
Melegítsük a sütőt 180 fokra. A szalonnát pirítsuk meg egy nagyobb serpenyőben, majd szedjük ki a kiolvadt zsírjából, és tegyük félre. A visszamaradt zsiradékban (ha kevés, tegyünk hozzá pici olívaolajat) pároljuk-pirítsuk át a káposztát kb. 2-3 perc alatt. Kenjünk ki egy nagyobb felfújtas kerámia edényt olívaolajjal és melegítsük meg a sütőben. Egy tálban keverjük össze a tojást, a hagymát, a fokhagymát, a petrezselymet és a fűszereket.  Adjuk hozzá a lisztet és a tejet, és keverjük puha tésztává. A szalonna egy kis részét is keverjük hozzá, a többit keverjük a káposztához. Vegyük ki a meleg sütőformát a sütőből. A tészta egyik felét tegyük az aljára, rakjuk rá a káposztát, és a kezünkkel nyomkodjuk le kissé. Majd osszuk el rajta a maradék tésztát és süssük kb. 35 percig (sütőfüggő!!), amíg aranysárga nem lesz (a fotón látható egy picivel tovább sült most).
Elkészülte után én egy kis petrezselymes tejföllel szoktam tálalni.
(A szalonnát kihagyva, természetesen a húsmentesen táplálkozóknak is jó lehet (persze, ha esznek-isznak tojást és tejet.))

Ötlet:
A szalonnás kelkáposztát köretként is el tudom képzelni, vagy önmagában egy kis tejföllel meglocsolva egy.


Nincsenek megjegyzések: