2008. december 14., vasárnap

Karácsonyi vacsoraötletek I. rész: Gesztenyével töltött pulykamell

Sajnos az idén mi valószínűleg nem eszünk ilyen ételt. Ennek az az oka, hogy egyszerűen nem jutok gesztenyéhez. Mindenhol csak az édesített változatot látom, natúr, hústöltéshez valót pedig sehol sem. Pedig tavaly még olyan is volt, ami már meg volt pucolva és főzve, és az egész szemeket fagyasztva árulták, 700 g-os kiszerelésben. Most már ilyet sem találok sehol. Hálósat pedig nem szeretnék venni, mert a múltkor hozott nekünk a párom Nagymamája és sajnos a felét ki kellett dobni, mert rossz volt (ezt persze kívülről nem lehetett látni, csak miután megfőzte az ember és elkezdte volna megpucolni, a semmit). Pedig kb. 1 órán keresztül pucolgattam, válogattam azt a pár maréknyit, és ebből 3 adagot tudtam kihozni az én Csöppségemnek úgy, hogy jól fel kellett tuningolnom még krumplival. Mindezek ellenére, mármint hogy én valószínűleg kihagyom a menünkből ezt a csodás ételt, közzéteszem a receptet. Hát ha más szerencsésebb gesztenye ügyileg, és tudja majd hasznosítani. Mert tavaly karácsonykor nálunk nagyon jól vizsgázott ez a recept. Tényleg könnyen elkészíthető, nem igényel sok időt. Sőt, akár előző este is előkészíthetjük és addig a hűtőben csücsülhet, amig meg nem sütjük. Vagy akár több nappal előtte is, ekkor a fagyasztóba tegyük, és előző este tegyük át a hűtőbe, hogy mire megsütjük, kiolvadjon. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az alapötletet a Francia konyha c. könyvemből vettem (már írtam róla korábban, nagyon jó kis könyv). Itt persze egy kicsit másképpen hangzik a recept, én ezt egyszerűsítettem le egy kicsit.

A töltelék hozzávalók:
  • 250 g édesítés nélküli gesztenyemassza (vagy főtt gesztenye leturmixolva egy kevés lazítóanyaggal, pl. víz, tejszín, húsleves)
  • 1 közepes fej hagyma nagyon finomra vágva
  • kolbászhús ízlés szerint (a disznótoros lakomákról való, sütni való kolbász tölteléke), én kb. 10-15 dkg-nyit tettem bele, tehát kb. a gesztenye mennyiségének a felét
  • 2 gerezd fokhagyma szintén apróra vágva
  • 1 csokornyi friss vagy fagyasztott (de nem szárított) petrezselyem apróra vágva
  • tengeri só
  • frissen őrölt fekete bors
  • 1 tojás
Ezenkívül:
  • pulykamell filé (egy kicsit lehet borsozni, mielőtt megtöltjük, sózni nem érdemes a bacon miatt)
  • szeletelt bacon
  • száraz fehér bor
A töltelék hozzávalóit alaposan összekeverem, majd betöltöm a húsba. Hogy mekkorába? Hát ki milyen vastagon szereti a tölteléket. Én tavaly kb. 70-80 dkg-nyi húsba töltöttem bele. Ráadásul nem is hagytam egészben a mellet, hanem én kisebb tekercseket készítettem. De ha marad felesleges töltelék, és a hús mellé téve sütjük meg, akkor se fogunk csalódást okozni senkinek, mert nagyon finom úgy is. 
Tehát a húst megtöltjük, feltekerjük, bacon-be belecsavarjuk, majd mehet a tepsibe, ahol már csak egy kevés fehérbor és víz kell alá, majd mehet is sütőbe, úgy kb. 180-200 fokra. Érdemes először alufólia alatt sütni, majd ha már megpárolódott egy kicsit, levehetjük róla és nélküle süthetjük készre a húst. De vigyázzunk, hogy ne szárítsuk ki nagyon! 
Köretnek én rösztit vagy a hercnőburgonyát ajánlok hozzá. És ha nem párolgott el az összes finom boros  szaft sütés közben, még egy kevés borral felöntve, az alkoholt egy forralással elpárologtatva, majd egy kis tejszínnel felöntve és besűrítve, utánaízesítve sóval, frissen őrölt borssal, még egy finom mártást is tálalhatunk mellé.


Nincsenek megjegyzések: