2012. április 8., vasárnap

Tükörtojás süti: Boldog húsvétot Mindenkinek!


Az utolsó pillanatban csak ideérek én is a húsvéti köszöntővel. A tegnapi nap elég sűrű volt (1 nap alatt bepótolni legalább 1 hetet, nem könnyen megy), és éjjel 1-kor már nem igazán maradt nyitva a szemem, akárhogyan is szerettem volna befejezni ezt a bejegyzést.
Teljesen megfeledkeztem erről a kis desszertről egyébként, amit még vagy 1 hónappal ezelőtt készítettem. Maradék "tojásfehérjehasznosítási" projekt volt, és eszembe jutott, miért ne lehetne tükörtojást készíteni a Pavlova tortából. Húsvétra éppen megfelelő. És ennek még utolsó percben is neki lehet állni. Vicces lesz, ha a locsolók "feltört" tojást kapnak a locsolásért. 
A citromkrémnek egyébként nagyon jót tett a fél grépfrút leve. Igazából azért tettem bele, mert nem volt annyi citromom, de tényleg nagyon pikánssá, ill. még citrusosabbá tette. 


Lemon curd, azaz citromkrém, pikánsabban

Hozzávalók:
  • 300 ml frissen facsart citromlé, amelybe fél grépfrút levét is belekeverjük
  • 150-160 g xilit (lehet nádcukor és gyümölcscukor is vegyesen, utóbbiból valamivel kevesebb is elegendő)
  • 100 g vaj
  • 4 egész tojás
  • 2 csapott evőkanál keményítő

2-3 evőkanállal kiveszünk a citrusok levéből, és elkeverjük benne a keményítőt. A többit vízgőz felett összeolvasztjuk a cukorral, majd a vajat is beleolvasztjuk. Hagyjuk langyosra hűlni, majd belekeverjük az elhabart tojásokat, visszatesszük a vízgőzre, majd folyamatosan kevergetve (ekkor már csak fakanállal), kb. 10-15 perc alatt besűrítjük az egészet. Az utolsó percekben hozzáadjuk a feloldott keményítőt is, és folyamatos kevergetéssel teljesen besűrítjük. Üvegbe rakjuk, és kihűtve használjuk fel.


Habcsók alap
Hozzávalók:
  • 140 g tojásfehérje (ez kb. 4-5 normál méretű tojásnak a fehérjéje volt, azért így mértem, mert a fagyasztóból is került is elő, csak arra nem emlékeztem már pontosan az mennyi lehetett)
  • 200 g finom szemcséjű cukor (sütőcukor, vagy kristálycukor késes aprítóban kissé átdolgozva)
  • kb. 2-3 evőkanál igazi vaníliáscukor
  • 2 evőkanál kukoricaliszt 
  • 1 evőkanál világosabb borecet
  • sipet só
A sütőt előmelegítem 180 fokra. A tojásfehérjét, a sóval elkezdem habbá verni, amikor már volt tartása, szép lassan, adagonként elkezdem belekeverni a kétféle cukrot is, és szép fényesre és simára vertem pár perc alatt. Majd óvatosan beleforgattam a kukoricalisztet, ill. az ecetet is. Két sütőpapírral bélelt tepsire nyomózsák, ill. kanál segítségével ovális formákat készítettem, amik hasonlítanak egy tükörtojás fehérje részére, kb. 10-15 percig hagytam száradni, majd a sütőbe toltam. A sütő hőmérsékletét levettem 150 fokra (igazából én most légkeverésen sütöttem 130 fokon kb.), betettem mindkét tepsit (ez csak a légkeverésnél működik jól, amúgy külön-külön süssük inkább) kb. 30-40 percre süldögélni-szárítkozni. Erősen sütőfüggő, a külseje roppanós kell, hogy legyen, de belül még ragacsos kissé (hűlés közben is sül még valamennyit egyébként). Ezek után a sütőt elzártam, a sütőajtót kinyitottam kissé, majd hagytam kihűlni az egészet. A habcsókok tetejének egyik részét egy kiskanállal benyomtam, majd megtöltöttem a fenti krémmel.


Tipp:
Készülhet belőle persze sima Pavlova torta is akár, eperrel kirakva, ha már úgyis szezonja van/lesz.
Lehet Macaron masszából is készíteni, akkor nem fog ennyire megemelkedni és a teteje sem lesz ennyire repedezett. Ennek a receptjét itt találjátok meg:
http://ildinyo.blogspot.com/2012/03/macaron-sargarepas-mandulas.html
De a fenti tükörtojás sütit extrázhatjuk is kissé azzal, ha liofilizált málnát vagy epret porrá őrlünk, majd ezzel megszórjuk a tetejét, mintha pirospaprikát szórnánk a sült tojásra. 


És remélem megbocsátjátok az udvariatlanságom, hogy ilyen későn írok köszöntőt, de így is Nagyon boldog húsvéti ünnepet kívánok Mindenkinek! Töltsetek minél több időt a szeretteitekkel, mert nincs is annál jobb, és kevés dolog tölti fel jobban energiával az embert, mint az, ha olyanokkal van körülvéve, akiket nagyon szeret.





4 megjegyzés:

Hobbychef írta...

Neked is Kellemes Húsvétot!

Chef Viki írta...

Az utolsó soraid minden szavával egyetértek :-)

A tüktoj szuper lett! Kellemes ünnepeket!

chriesi írta...

Szuper ötletes!

Ildinyó írta...

Hobbychef
Így utólag is nagyon szépen köszönöm! :)

Chef Viki
Ugye? ;) Nagyon köszönöm!

Chriesi
Nagyon szépen köszönöm! :)