2010. január 28., csütörtök

A folyékony arany (Dulce de leche) és a csokitorta randevúja

Ez lett a sorsa a kettétört kakaós tortalapnak: falatnyi darabokra vágtam, megöntöztem kevés karamellszósszal (lásd lentebb a receptet), majd a tetejére tettem egy keveset, a sütik tésztájánál már jól bevált cukrozott, reszelt narancshéjból. És íme a folyékony arany, azaz a karamellszósz:

Erről el is felejtettem írni karácsony előtt. Pedig többek között ez is készült. Magunknak is, és ajándékba is. Szóval egy jó pár adag. Nagyon finom! Egyszerű csak egy szimpla fagylaltra csorgatva, vagy langyosan, vegyes, citrusokat is tartalmazó gyümölcssalátára öntve. Vagy éppen erre a sütire, ami ugyan nem ennek készült, de a sorsa végül így rendeltetett. A nővéremék pedig ezzel kortyolgatták elégedetten a reggeli kávéjukat. A recept egyébként egy régebbi TV Paprika újságból való. Én annyit módosítottam rajta, hogy tovább főztem, mint amit eredetileg írtak. 30-40 perc helyett volt talán 50 perc is. Bár nem mértem, inkább a színét figyeltem. Egy jól záródó üvegbe, a hűtőbe téve egyébként pár hétig el van, de egy idő után kikristályosodik. És ne ijedjünk meg, de a szódabikarbónától eléggé habzik a főzés során, úgyhogy egy jó nagy edénybe tegyük, és szorgalmasan kevergessük, hogy ki nem fusson ill. oda ne égjen. A szódabikarbóna gondolom azon segít, hogy egy kissé "könnyebbé" tegye. Már amennyire könnyűvé lehet tenni bármivel is egy karamellszószt...
Egyébként valóban nem egy fogyókúrás édesség, az biztos! De nem baaaaaaj! Időnként a lelket is ápolni kell, hogy a testünk is jól legyen.

Dulce de leche
Hozzávalók:
  • 500 g kristálycukor vagy nádcukor
  • 4 dl (cukrozatlan) sűrített tej (a Lidl-ben lehet kapni szerintem elég jó áron dobozosat, ebből 1 doboz 319 ml)
  • 0,75 dl tej
  • fél rúd vanília
  • 1/2 teáskanál szódabikarbóna
  • kb. 1 lapos evőkanál vaj
Öntsük össze a kétféle tejet, a cukrot, és a szódabikarbónát egy nagyobb, vastagabb aljú edényben, keverjük össze, majd forraljuk fel. Tegyük hozzá a vaníliarúd kikapart belső részét és a vaníliarudat is, majd sűrűn megkeverve, főzzük, ne túl magas lángon, kb. 40-50 percig, vagy amíg szép karamellszínű lesz. Ezután vegyük ki a vaníliarudat, majd keverjük hozzá a vajat. És már készen is van!

Nincsenek megjegyzések: