2010. január 25., hétfő

Aligátorkörte pink grépfrúttal



Ez egy finom és egyszerű saláta, amely egy kettesben elfogyasztott, gyertyafényes vacsora menüjébe pont beillik mondjuk Valentin-napra.
Igaz, én pont egyedül ettem és ráadásul ebéd gyanánt. Ja, és hogy ne legyünk ilyen gasztro sznobok... Nincs itt semmi ördöngösség, vagy valami új, fura nevű űrlénykaja. Az aligátorkörte magyarul avokádót jelent, csak érdekességképpen írom így a címben. Aligátorkörtének a Jamaicában élő angolok nevezték el, talán nem véletlenül... De aranyos ezzel a névvel. Egyébként én nagyon szeretem! A krémes lágyságát, az enyhén dióra emlékeztető aromáját, és a tudatot, hogy bár zsírosat eszem, ezzel mégis jót teszek, mert tele van többszörösen telítetlen zsírsavval. Ezenkívül A, B1, B2, C, és E vitamint is tartalmaz, na meg béta-karotint. Már az aztékok is afrodiziákumként tekintettek rá. Potencianövelő krémet készítettek belőle, csilivel, hagymával és paradicsommal. Ma ezt a mexikóiak guacamole-nak hívják. Az aztékoktól ered az avocado elnevezés is: ők hívták herefának, azaz ahucatl-nak, mert ugye az avokádó here alakú és szintén párosával lóg a fán...
Voltam olyan szerencsés és egy kedves embertől kaptam egy jó pár darabot ebből a nem éppen olcsónak számító  gyümölcsből(!). Manapság egyébként személy szerint nem látok túl nagy avokádókat sehol sem. Régen mintha nagyobbak lettek volna, ezért lehet, hogy szűken lesz elég 2 főre egy ilyen piciből készített adag.

Hozzávalók (1-2 személyre):
  • 1 avokádó
  • 1 rózsaszín grépfrút
  • 1-2 evőkanál a grépfrút kicsöpögő levéből
  • kb. 1-2 evőkanál olívaolaj
  • frissen őrölt vegyes bors
Az avokádót és a grépfrútot is alaposan megmosom. A grépfrút héjából éles késsel, nagyon vékonyan, kb. 1-1,5 cm széles, hosszú csíkokat vágok, majd feltekerem, mintha egy rózsa lenne és megtűzöm fogpiszkálóval, amit beletörök, hogy ne látszódjon ki belőle. A maradék héjat a fehér résszel együtt levagdosom róla, majd késsel, a hártyák mellett belevágok és kiszedem a gerezdeket. A közben kicsöpögő levét felfogom. Az avokádót félbevágom, csavarok rajta egyet, majd szétszedem, kiszedem a magját, meghámozom és vékonyan felszeletelem. Tányérra rendezem mindkettőt. A grépfrút levéhez hozzákeverem az olívaolajat, meglocsolom vele az avokádót és a grapefruitot, megszórom kevés borssal, majd díszítem a "rózsával".




3 megjegyzés:

Kata írta...

Tényleg nagyon jól néz ki! valóban dísze is lehet egy asztalnak és nyilván finom is volt. Valentin meg már itt van a küszöbön, lehet készülni rá:)

Kiskukta írta...

Nem is hallottam eddig ezeket a neveket, de tényleg jók! Nagyon jól mutat!

Ildinyó írta...

Kata!
Köszönöm szépen! Tényleg nagyon látványosat lehet alkotni belőle! Van még ötletem Valentin napra, majd jövök azzal is...

Kiskukta!
Ugye milyen vicces? Herefa. Na hát már csak ezért is kell ilyet tenni az asztalra Valentin napon...Köszönöm Neked is!