2012. június 3., vasárnap

Két nem túl szokványos, de nagyon finom pizza


Nem épp a legtavasziasabb meg legnyáriasabb ételek (majd lesznek azok is, beindulok majd én a főzéssel :)), de múlt héten megkívántam a májat, és még a lencsét is. És miután pizzát ígértem a családnak, így ilyenek készültek belőle. Csirkemájragussal már találkoztam, bár az sem egy elterjedt változat. De lencséssel még nem igazán. De azért biztos nem találtam fel a spanyol viaszt, hisz nem nagyon van új a nap alatt, ezt tudjuk :) Nagyon finomak voltak egyébként. Másik Felem csak úgy termelte befelé a csirkemájragusat. Nekem a lencsés volt a nagy kedvencem, Kicsi Lovacskámnak meg a sima sonkás-sajtos-paradicsomos változat. A fotók nem lettek épp a legjobbak, de most gyorsan fotózva csak így sikerültek...

Pizzatészta
Hozzávalók:
  • 200 g sima liszt (adhatunk hozzá 1 evőkanálnyi búzasikért) + 2 evőkanállal
  • 300 g rétesliszt + a nyújtáshoz
  • 1 csapott evőkanál só
  • 1 tasak szárított élesztő (7 g-os)
  • 1,5 teáskanál barnacukor
  • kb. 300-350 ml langyos víz
  • 2-3 evőkanál olívaolaj
A víz felét meglangyosítjuk, belekeverjük a cukrot, az élesztőt, és a 2 evőkanálnyi lisztet, majd félretesszük és úgy 20-30 percig hagyjuk, hogy felfusson és elkészüljön a kovászunk. A liszteket egy tálba szitálom, majd egyik sarkába a sót, másikba az olajat teszem, közepébe mélyedést készítek, elkezdem beleönteni  a kovászt, közben egy villával folyamatosan keverem hozzá a lisztet (dagasztóspirálos mixert is használhatunk persze)  végül pedig a maradék meglangyosított vizet is. Annyit, amennyivel rugalmas, tésztát gyúrhatunk. Ha sok a víz, tegyünk hozzá még egy kis réteslisztet, majd 5-10 perc alatt dagasszuk meg. Ha kész, takarjuk le, majd tegyük meleg helyre úgy 1,5 órát kelni (én a sütőmet felmelegítettem 40 fokra, elzártam és oda tettem be). De bedagaszthatjuk este is - ekkor picivel kevesebb élesztő is elegendő hozzá -, majd éjszakára betesszük a hűtőbe és hagyjuk megkelni. Másnap csak elő kell venni, kiütögetni belőle a levegőt, átgyúrni és meleg helyen hagyni, hogy szobahőmérsékletre melegedjen, majd formázhatjuk is.
Ha megkelt a tészta, melegítsük elő a sütőt 250 fokra (ha nincs ilyen magas hőmérséklet, a lehető legnagyobbra állítsuk, és már jóval a sütés előtt melegítsük be) és ebben süssük 12-15 percig a megpakolt pizzákat, nagyságtól és vastagságtól függően.

Pizzaszósz
Én ezt a szószt használtam most mártásnak, 1 üveg még maradt belőle tavalyról, de az alábbi gyors, főzés nélküli változat még finomabb szerintem. Én egyébként valamiért jobban szeretem ezt a főzés nélküli változatot, mármint emésztés szempontjából. Méghozzá azért, mert kevésbé csinál savat, mint a főzött paradicsommártások (nekem!). Érdekes, de amíg a nyers paradicsomnak lúgosító hatása van, addig  pl. a belőle főtt paradicsommártás már savas hatású, és ezt abszolút érezni is emésztéskor.  Én legalább is az elmúlt pár évben megérzem. Bár a fentieken megoszlanak a vélemények, de én is ezt tapasztaltam, így én is "hiszek" ebben.

Hozzávalók:
  • konzerv (vagy friss) hámozott paradicsom
  • egy kevés sűrített paradicsom vagy olajban eltett, aszalt paradicsom
  • só, frissen őrölt bors
  • kevés oregánó, bazsalikom (szárított vagy friss, mikor mi van itthon)
  • kevés hagyma és fokhagyma
  • kevés extra szűz olívaolaj
Én mindent a kis késes aprítómba teszek (lehet turmixba is) és egy perc alatt összedolgoztatom vele.

A csirkemájraguhoz (ez kb. 2-3 pizzára elegendő nagyságtól függően):
  • 1 jó nagy fej hagyma
  • 3-4 gerezd fokhagyma
  • kevés füstölt szalonna (húsos is lehet)
  • 1/2 kg csirkemáj 
  • 1 piros kaliforniai paprika
  • 1 sárga húsú paprika
  • 2 paradicsom
  • 1 bő evőkanál mustár
A szalonnát felkockázom, elkezdem sütni. A hagymát megtisztítom, félbevágom, vékonyan felkarikázom,  hozzáadok a kiolvadt szalonnazsírhoz még kevés olajat, majd elkezdem sütni, dinsztelni a hagymát. Hozzáadom a fokhagymát is, majd a szintén megtisztított, félkarikára vágott kétféle paprikát is, ezzel is párolom pár percig, majd mehet hozzá a megtisztított, megmosott, kicsire felkockázott máj is. Ha már nagyjából átsült a máj, hozzáadom a mustárt, végül a paradicsomot is, és készre főzöm az egészet, miközben ízlés szerint sózom, borsozom. Nem kell teljesen szétfőzni, mert a pizza tetején csücsülve is fog még valamennyit sülni a máj.
A pizzatésztát megkenem kevés paradicsommártással, így mehet rá a csirkemájas ragu, a tetejére pedig egy kevés mozzarella sajt. A forró sütőbe téve megsütöm. (Óvatosan, az én fotóalanyom - a többit betermelte a  Másik Felem -, kicsit tovább sült, mint kellet volna. :-) )


Na ezt a lencséset meg sikerült nem annyira megsütnöm (bár lehet, hogy csak a kép csalóka, mert amúgy finom ropogós volt a tésztája).

A lencsés változathoz:
  • főtt lencse (nálam leves készült, amit hagymával, fokhagymával, babérlevéllel főztem, és ebből vettem ki pár evőkanállal, mikor puhára főtt a lencse)
  • pizzaszósz
  • vékonyra szeletelt füstölt sonka (nálam fekete-erdei sonka)
  • mozzarella sajt
A vékonyra nyújtott pizzatésztára kenem a paradicsommártást, elosztom rajta a lencsét, a felcsíkozott füstölt sonkát, majd megszórom a sajttal és mehet be a forró sütőbe.

Tipp:
Sonka helyett készülhet vékonyra szeletelt (jó kis fokhagymás) kolbásszal is. Vagy készíthetünk egy eleve paradicsomos-lencsés ragut, majd ez mehet a nyers tészta tetejére úgy ahogy van.


3 megjegyzés:

Gabriella írta...

Ó, milyen finomság mindkettő! Klassz ötlet, klassz recept! :P

Marcsi írta...

Mind a két recept nagyon klassz.
Mentettem!!!!

Ildinyó írta...

Gabriella, Marcsi
Nagyon örülök, hogy tetszenek! Köszönöm! :)