2010. április 7., szerda

Spenótos-túrós galuska sajtmártással


Egy kis húsmentes étel még a húsvéti ünnepek előtti napokból.
Miután megláttam Raindropnál, aztán pedig Duendénél is a nokedlit, ill. galuskát (persze nem ám simát), vagy ahogy Duende nevezte monyádod (ezekkel a régi elnevezésekkel kapcsolatban van itt nála egy iromány, érdemes elolvasni, mert nagyon érdekes dolgok vannak benne), muszáj volt nekem is elkészítenem. Eredetileg úgy szerettem volna csinálni, ahogy Raindrop is, hogy teszek egy kis főtt burgonyát is a nokedli tésztájába. De későn jöttem rá, hogy nem főztem meg hozzá. Viszont volt felbontva túróm, így az került bele, ezért írom le én is, hogy hogyan készítettem. Nagyon finom és nagyon laktató étel kerekedett belőle. Miután nincs nokedliszaggatóm, én is a deszkás módszert vettem elő, ezért is lettek ilyen szép nagyok. Na jó, meg persze azért is, mert eleve egy kissé nagyobbra szerettem volna készíteni, amolyan rusztikusra. Nagyon jó így! És persze én is sajtmártással tálaltam. Nagyon finom, laktató! És ami még fontos: igen rövid idő alatt elkészül.

Hozzávalók:
A galuskához:
  • 1 csomag (450 g) fagyasztott spenótpüré, felengedve
  • 4 tojás
  • 200-250 g túró vagy ricotta
  • 2 gerezd fokhagyma, összenyomva
  • 500 g rétesliszt
  • só (én kb. 1 evőkanál tengeri sót tettem bele), frissen reszelt szerecsendió, frissen őrölt bors
  • kevés olvasztott vaj (vagy olaj)
A sajtmártáshoz:
  • 2 nagy evőkanál vaj + egy pici olívaolaj
  • 2-3 evőkanál liszt
  • 4-5 dl tej és tejszín keveréke 
  • 200 g reszelt sajt (sima és füstölt vegyesen)
  • 1-2 gerezd fokhagyma, összenyomva
  • szerecsendió, só, bors és még egy pici vega-mix
A sajtmártáshoz egy hagyományos besamel/fehér mártást készítek, amit fokhagymával és a sajttal ízesítek. A vaj és olaj keverékén megfuttatom kissé a fokhagymát, majd a lisztet is. Folyamatos kevergetés közben, egyszerre csak kicsi adagokat hozzáöntve, felöntöm a tejjel és a tejszínnel, ízesítem, majd besűrítem. Végül hozzáadom a reszelt sajtokat és kevergetve felolvasztom benne. 
A galuskához összekeverem a spenótot (a levével együtt, pont fog kelleni bele), a tojást, a túrót és az összenyomott fokhagymát is, végül fűszerezem is. Közben felteszek egy jó nagy fazékban vizet forrni.  Ha forr, megsózom, pici olajat öntök bele. Egy deszkát bevizezek, majd összekeverem a lisztet a spenótos-túrós-tojásos masszával. Összekutyulom gyorsan, ha szükséges még adok hozzá egy nagyon picike vizet. Egyből a deszkára pakolom egy részét, majd egy éles késsel galuskákat "lökdösök" a vízbe. Ha feljöttek a víz tetejére még kb. 2 percig főzöm őket, majd szűrőbe pakolom, hideg vízzel kissé lemosom (hogy ne ragadjanak majd össze) és kevés olvasztott vajba forgatom.
A galuskát a sajtmártással tálalom. Be lehet dobni rövid időre a forró sütőbe is, hogy egy kicsit odapirítsunk neki.



5 megjegyzés:

Livi írta...

Szuper recept!!!
Mentettem! Köszi! :)

Vajda János írta...

Az odapirítás tuti jót tesz neki :) Ezt én is kiprószálom, finom lehet!
Köszi a szorítást :)

Ildinyó írta...

Livi
Én köszönöm!!! :))

János
Igen-igen, csak nekem már nem jött össze, mert a Csöppségem már nyálat csorgatva, lábamat rángatva várta, hogy mikor lesz már ebéd. :D De legközeleb kipróbálom majd úgy is.
Remélem használt is a szorítás!!! :))

duende írta...

:)
Örülök hogy tetszett az ötlet! :)

Ildinyó írta...

Duende
Tényleg sokkal jobb így, hogy ilyen nagy!!! :)))