2010. március 17., szerda

Bazsalikomos zöldborsóleves, burgonyával és pistou-val

Az egész úgy kezdődött, hogy hétvégén vásároltunk egy gasztro kiszerelésű - tehát jó nagy -, cserepes bazsalikomot (ami ráadásul öko termesztés, úgyhogy tök jó). Valami olyan levesre vágytam tegnap, amibe a bazsalikom is jó. Ez kerekedett belőle. Végül is egy egyszerű leves, szerintem mégis csodásan finom lett. És zöld! Egy kis tavaszt idézve. A pistou, ami rákerült majdnem olyan, mint az olaszoknál a pesto, annyi különbséggel, hogy nem kerül bele sajt és fenyőmag, na és persze francia eredetű. Csak fokhagyma, friss bazsalikom, olívaolaj és só, bors van benne. Az egyik francia szakácskönyvemben is leveshez eszik a pistou-t. Egy finom, fehérbabból készült leveshez. A sajt itt most a leves tetejére került, hogy tovább gazdagítsam. A Mimolette nevezetű sajt akciósan került a kosaramba (most ettem ilyet másodszor), egyébként a számomra már kissé horrorisztikus árú sajtokhoz tartozik. Kb. 4 ezer forintos kilóáron mozog, legnagyobb bánatomra, pedig finom kis sajt. Lentebb írok róla pár érdekességet is. És én még megspékeltem a levest egy kevés brokkolicsírával is, ami meglepően finom volt hozzá. Na nem az volt meglepő, hogy a csíra finom, mert azt tudom. Hanem, hogy ilyen jól passzolt a leveshez. Természetesen nyersen tettem a tetejére, mint egy levesbetétet.

Hozzávalók:
  • 400 fagyasztott zöldborsó
  • 2 jó nagy darab krumpli
  • 1 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • só, bors
  • hús-, vagy zöldséglevesleves, vagy natúr vegamixes víz (ekkor persze több só kell)
  • olívaolaj
  • 2 evőkanál kukoricaliszt (el is maradhat)
A pistou-hoz:
  • olívaolaj
  • fokhagyma
  • friss bazsalikom
  • só, frissen őrölt bors
A tálaláshoz:
  • brokkoli csíra
  • Mimolette sajt
A pistou-hoz valókat összeturmixolom és kész is. Mennyiségeket szándékosan nem írtam, mert ez ízlés dolga. Kb. 1 csokornyi friss bazsalikomlevélhez adtam, kb. 1 dl extra szűz olívaolajat, 4 gerezd fokhagymát, és kevés sót, frissen őrölt borsot.
A felkockázott hagymát kevés olívaolajon megdinsztelem, hozzáadom az összenyomott fokhagymát, majd a megtisztított, kisebbre felkockázott burgonyát is, és azt is pirítom egy keveset. Beleteszem a zöldborsót is, megszórom a kukoricaliszttel, átkeverem, végül felöntöm kb. 1,5 liter langyos húslevessel (vagy vegamixes, sós vízzel), majd puhára főzök mindent. Végül hozzáadok pár levél, felaprított bazsalikomot, frissen őrölt borsot, és a leves egy részét botmixerrel pürésítem. De úgy, hogy nagy része darabos maradjon inkább. A pistou-val, reszelt sajttal megszórva és opcionálisan a brokkoli csírával tálalom, egy magos zsömle, vagy egy finom kenyérke kíséretében. Ez egy tartalmas leveske szerintem, különösen, ha kenyérrel esszük. De ha anélkül szerintem jól illene hozzá másodiknak egy jó kis túrós palacsinta. A fenébe, hogy nincs itthon bubis vizem.
 
A Mimolette nem más, mint egy francia, nyers tehéntejből készített, félzsíros, kemény sajt, melyet az Achiote vagy más néven Annato nevű, trópusi cserje termésének magjából készített színezékkel színeznek meg. Ettől lesz ilyen szép narancssárga a sajt (na jó, ez a képen már annyira nem látszik, mert beleolvadt a meleg levesbe). A növény magját használják még más élelmiszer színezésre is. Az adalékanyagok listáján E160b a hivatalos jelölés. Dél-Amerikában és a Karib-tengeri régióban fűszerként is használatos. 

4 megjegyzés:

Adri írta...

Tiszta tavasz! :) Gyönyörűűű!

Vajda János írta...

Hej, az a zsemlye de jól néz ki, biztos éhes vagyok :) A leves is. A pesto pistou változatát nem ismertem. Ezért is jövök az ilyen blogokra. Nekem kicsit zöld ez a leves, de biztos finom, csak a borsó meg a kolompér házasítását nem igen tudom elképzelni. Igaz, én habarva szeretem, galuskával, de ismétlem, nagyon jó lehet, ki is próbálom, még ha nem is ezzel a sajttal, hanem valami hasonlóval, vagy a jól bevált füstölt Karavánnal. Guszta :)

duende írta...

Nagyon izgalmas Ildinyó! Tudod... oda vagyok a jó levesekért! És ez nagyon tetszik!

Ildinyó írta...

Adri
Nagyon szépen köszönöm!

János
A leves ízre egyáltalán nem volt zöld, hanem finoman fűszeres. Valóban nem hagyományos (azt is imádom), de szerintem jó. A füstölt sajt is jó lehet hozzá...mmm... A burgonya itt egyébként leginkább azt a célt szolgálta, hogy kicsit tartalmasabbá tegye a levest, de ízre is abszolút passzolt hozzá. Köszönöm szépen!

Duende
Én is nagy levesimádó vagyok! Eléldegélnék csak azon, több hétig is akár. Nagyon szépen köszönöm!