2010. október 18., hétfő

Csokoládés-gyömbéres körtetorta

Egy akkora családban (ca. 15 ember), mint a miénk egy "szimpla" szülinapnál is sokan üljük körbe az asztalt. Nálunk érdemes összevonni a szülinapokat és többet megülni egyszerre. Így történt ez most is. Hiszen egyik Sógorom ma ünnepli a szülinapját, én pedig még 10.-én ünnepeltem, és ebből az alkalomból Anyukám készített a családnak egy pazar és nagyon finom ebédet, valamint én elkészítettem magamnak a tortámat. Az ételek, amiket Anyukám sok szeretettel készített nekünk, tényleg nagyon finomak voltak: húsleves csigatésztával, csirkepaprikás, galuskával, töltött csirkecomb, főtt, majd egyben sült petrezselyemmel megszórt burgonya, zöldséges rizs, uborka és paprikasaláta. Én meg elkészítettem gombhoz a kabátot módon a tortámat. Merthogy vettem egy kevéske kandírozott gyömbért még múltkor, és hát ez a torta már amúgy is régóta ott motoszkált a fejemben. Szerintem nagyon különleges és finom lett! Úgy tűnt, a többieknek is bejött! És ami még nagyon jó benne, hogy szerintem igencsak cukortakarékos jellegű torta. Szóval tök jó, mert amúgy sem szeretem a nagyon édes, gej tortákat. Nővérem pedig egy étcsokoládés tortát készített a sógorkának, amivel nagyon jól összepasszoltak.
Készítettem még egy citromos linzert is, amit levendulás almazselével töltöttem meg. Ez majd holnap jön.


Hozzávalók (egy kb. 26-27 cm-es tortaformához):
A tésztalaphoz:
  • 150 g étcsokoládé 1 evőkanál vajjal megolvasztva
  • 70 g puha vaj
  • 5 tojás
  • 70 g nádcukor
  • kevés rum
  • 150 g darált mandula (nálam héjas, késes aprítóban őrölve)
  • 1 teáskanál sütőpor
A marcipánréteghez:
  • 1 kisebb tömb marcipán vagy kb. 1/4 adagnyi hamis marcipán
  • A körtekrémhez:
  • kb. 850 g körte (zamatos vilmos a legjobb)
  • 3 dl körtelé + 50 ml (nálam almalé, melyben 1 körtét elturmixoltam és adtam hozzá 2-3 evőkanál cukrot)
  • 3 evőkanál zselatin vagy kb. 4 evőkanál étkezési keményítő
A gyömbéres tejszínkrémhez:
  • 500 ml tejszín
  • 1 tasak Zselatin Fix
  • 1-2 teáskanál őrölt gyömbér
  • 50 g apróra vágott kandírozott gyömbér
  • ízlés szerint 1-2 evőkanál porcukor (de akár el is hagyható)
Az alap elkészítése:
A kapcsos tortaforma oldalát vajazzuk ki, alját béleljük ki formára vágott sütőpapírral. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra. A csokoládét olvasszuk meg a vajjal. A tojásokat válasszuk ketté. A fehérjét csipet sóval, verjük kemény habbá. A puha vajat keverjük habosra a cukorral, majd adjuk hozzá tojások sárgáját és az olvadt, max. langyos csokoládét. A keverékhez adjuk hozzá a sütőporos mandulát, majd forgassuk hozzá a tojásfehérjét is. Öntsük a masszát az előkészített formába, majd tegyük a sütőbe és süssük kb. 30-35 percig (sütőfüggő; a végén tűpróba, hogy megsült-e. A lapot hagyjuk kihűlni. Ha kihűlt nyújtsuk vékonyabbra a marcipánt, a tortaformáról kattintsuk le a karimát, és azzal vágjuk körbe, majd helyezzük rá a marcipánlapot a kihűlt tortalapra, és tegyük vissza a keretet (sőt még többrétűen hajtott alufóliát is tekerhetünk a tortalap köré, mert így nem fog oldalra lefolyni semmi, hiszen a sütés közben ugye valamennyire összemegy a tortalap és elválik a kerettől. 
A körtés réteghez:
A körtéket tisztítsuk meg, vágjuk kisebb kockákra, majd helyezzük egyből a körtelébe (vagy almalébe, és akkor egy-két botmixeres turmixolás és némi cukor hozzáadással is segítsünk), hogy ne barnuljon meg. Itt két lehetőségünk van, eldönthetjük, hogy zselatinnal vagy keményítővel szeretnénk megdermeszteni a krémet. Nekem a zselatinos megoldás most nem akart bejönni (pedig eddig életembe csak egyszer volt gondom ezzel), és egyszerűen nem akarta megdermeszteni a körtés főzetet, pedig 3 evőkanál zselatin 3 dl folyadékhoz, bőven elég kell hogy legyen. Ezért jött utána a keményítős megoldás, amivel már sikerült megdermeszteni a krémet.
Szóval én inkább a keményítős verziót javaslom eleve, hogy ne bosszankodjunk, ha valami nem úgy sül el, ahogy kellene. Ehhez egy kevés körtelében elkeverem a keményítőt, a körtét felforralom és pár percet hagyom puhulni a körtelében (vagy almalében), majd folyamatosan kevergetve hozzáöntöm a keményítőt és besűrítem. Félreteszem hűlni kissé. Ha már nem forró, akkor rákanalazom a marcipánnal borított tortalapra, elsimítgatom, hogy egyenletesen terüljön el, majd hűtőbe teszem. A körtekockákból egy keveset félretehetünk a tálaláshoz.
A gyömbéres tejszínhez a tejszínt elkezdem habbá verni a gyömbérporral, ha már van egy kis tartása belekeverem a Zselatin Fixet, végül a porcukrot is, ha kell. Beleforgatom a kandírozott gyömbérdarabkákat is, amiből egy keveset félreteszek a tálaláshoz. Ráhalmozom a tortára, majd hűtőbe teszem, amíg megdermed.
A félretett gyömbérkockákkal, körtedarabokkal és esetleg, ha valakinek úgy tetszik, kakaóporral vagy étcsokoládé darabákkal megszórva tálaljuk.

Az eredeti recept, amelyen itt-ott egy kis módosítást eszközöltem, ill. még kiegészítettem, egy nagyon régi Burda receptújságból származik.


11 megjegyzés:

Mézigörl írta...

Eszméletlenül jól néz ki! Nagyon ügyi vagy! :))

Ami írta...

Gyönyörű lett!

Anazar írta...

Remekül mutat a négy réteg.

Csibe írta...

Hát ez valami meseszép!

lekvároskukta írta...

Gyönyörű torta!
Utólag is Isten éltessen :)

Moha írta...

Isten éltessen! Gyömbérrel nem vagyunk barátok, de a körtét nagyon szeretem, és ez a torta gyönyörű lett!

Ottis írta...

Nagyon szép!

Samy írta...

Eszméletlen jól néz ki! Hatalmasat nyeltem :))

Padparadsa írta...

Illik Hozzád ez a torta! Kifinomult és különleges. ;)

egycsipet írta...

Gyönyörű lett! Utólag is boldog szülinapot az ünnepelteknek! :)

Ildinyó írta...

Mézigörl, Ami, Anazar, Csibe, Bianka, Lekvároskukta, Ottis, Samy, egycsipet
Köszönöm szépen! Kedvesek vagytok! :))

Moha
Köszönöm szépen! :) Próbáld csak ki így kandírozott gyömbérrel, hátha... :) Remekül passzolt a körtéhez, meg a csokihoz! Nagyon feldobta tényleg!

Padparadsa
:D Elpirultam! Komolyan! :) Nagyon köszönöm! :)