2012. november 22., csütörtök

Narancsos sárgarépa-krémleves


Gondolom ismeritek azt az érzést, amikor tanácstalanul álltok a konyhában, hogy mégis mit kellene főzni... Így voltam ezzel én is tegnap. A nagy tanácstalanság közepette rápillantottam a nagy zacskónyi sárgarépára, amit azért vettem pár napja a piacon, mert a fiam feltétlenül be akart menni, azzal hogy sárgarépa mindenképpen kell anyaaa, mert elfogyott már... Aztán rápillantottam a narancsra és már kész is volt fejben a leves. :) Nagyon finom lett, mindenképpen próbáljátok ki! De feltétlenül süssétek meg előtte a sárgarépát, mert teljesen más így, sokkal teltebb íze lesz így a levesnek, mintha csak simán megfőznétek. Még ha így egy kicsit több időt is vesz igénybe, meglátjátok majd, hogy mennyire megéri. 

Hozzávalók:
  • kb. 80 dkg sárgarépa (pucoltan mérve)
  • 2 bő evőkanál méz (vagy eritrit)
  • 2 evőkanál balzsamecet (ha esetleg még narancsos is az még jobb)
  • 1 fej hagyma
  • 2 nagyobb narancs
  • 2-3 dl tejszín
  • 1 csirkehúsleves kocka (ízfokozó nélküli, nálam DM-es, bio) vagy 1 liter húsleves
  • 2 evőkanál vaj
  • kevés kókuszolaj
  • A tálaláshoz: rózsabors összetörve
A sütőt melegítsük elő 190 fokra (én légkeverésen sütöttem 180 fokon) és egy nagy tepsit béleljünk ki alufóliával. A megtisztított sárgarépát vágjuk fel hosszában kb. fél mm vastag szeletekre, locsoljuk meg kevés olajjal, a mézzel, balzsamecettel és sózzuk is kissé. Keverjük össze, majd terítsük szét a tepsiben és süssük bő fél órát, vagy amíg látjuk, hogy kissé megkaramellizálódik. A hagymát tisztítsuk meg, vágjuk kockákra, majd 1 evőkanálnyi vaj és kevés olaj keverékén pároljuk meg kissé. Közben a narancs héját vágjuk le (a fehér részt is, én a héjat félretettem és majd kandírozni fogom), a húsát daraboljuk fel. A hártya része nyugodtan rajta maradhat, csak magozzuk ki, ha van benne. Az elkészült sárgarépát adjuk a hagymához a narancshússal együtt, pároljuk pár percig majd öntsük fel 1 liter levessel és forraljuk kb. 5-10 percig. Öntsük hozzá a tejszínt, forraljuk fel újra, majd amíg még tűzön van turmixoljuk krémesre és simára egy botmixer segítségével. Kóstoljuk, és ha szükséges adjunk még hozzá sót, ill. mézet vagy kevés cukrot. 
Az összetört rózsaborssal megszórva tálaljuk. De nagyon finom mellé a pirított rozskenyér kocka is.

Tipp:
Ha tejmentesen szeretnénk készíteni, a tejszín helyett használjunk kókusztejszínt/krémet (pl. Cocomas). Ha túl sűrű lenne, lehet hozzá még adni pl. kevés (kókusz)tejet. Másnapra mindenképp besűrűsödik kicsit, akkor is ugyanígy lehet egy picit hígítani, ha túl sűrű lenne. Bár szerintem sűrűn hagyva is finom.
Én ezt a levest egyébként abszolút el tudom képzelni egy karácsonyi menüsorban is. Ekkor készíthetjük a hozzá való pirítóst keksz kiszúró formával karácsonyi formájúra is (pl. fenyőfa, csillag, angyal stb.), ill. egy csipet gyömbért is adhatunk hozzá, hogy még pikánsabb legyen.



Nincsenek megjegyzések: