2012. március 25., vasárnap

Macaron sárgarépás-mandulás almadzsemmel töltve


Nos, kérem szépen, így használt a Blogger Macaron-Marathon találkozón történő részvételem a Macaron sütésnél. Második igazi próbálkozás, és tessék-lássék így sikerült. :) Hálás köszönet a tapasztalatok megosztásáért és a hasznos infókért Mindenkinek! Én most a Piszke által használt arányokat ill. receptet használtam. És az az igazság, hogy igazán rá sem készültem (bár lehet hogy erre mondják: kezdők szerencséje :))) ). Munka után, egy hulla fárasztó nap után kezdtem neki, amolyan levezetésként, és még a fiam is mellettem kuktáskodott, ami szintén nem a túlzott precizitást segítette elő. De mikor elkezdtem sütni, és megláttam, hogy kezdenek talpacskái nőni a Macaronjaimnak, majd kiugrottam a bőrömből. Biztos lesznek még elrontottak. Olyan, ami ilyen-olyan okból nem sikerül, de azt hiszem, sokkal nagyobb önbizalommal állok most már neki majd. Itt is tudom pl. hogy milyen hibákat vétettem. Pl. véletlenül kinyitottam a sütőajtót és ettől kicsit laposak lettek. Bár ez lehetett attól is, hogy én sima, egész mandulát daráltam le gyorsan, ami nyilván kicsit olajosabb volt, így ez is lehúzhatta a masszát. De nem baj. Mert a fazonjától eltekintve nagyon nagyon jók sikerült szerintem, mind állagra, mind ízre. És csak azért mutatom meg nektek kedves olvasóim, hogy aki eddig félt tőle esetleg, az is ugorjon neki, mert ez a süti nem az ördög maga. Csak kicsit már túl van misztifikálva ez is (mert tényleg nem mindig sikerül tökéletesre... szerintem még az igazán nagyoknak sem...). És nem is sznob süti, pedig már ezt is elhitették sokakkal szerintem....

A recept, ill. arányok, amit én használtam most (Piszke receptje):
  • 60 g pihentetett tojásfehérje (nekem hűtőben 3 napot pihent letakarva)
  • 80 g darált mandula
  • 140 g porcukor
  • 1 evőkanál kristálycukor
  • csipet só
A tojásfehérjét csipet sóval, alacsony fokozaton elkezdem habbá verni, közben fokozatosan hozzáadom a kristálycukrot is. A mandulát a porcukorral átszitálom, majd elkezdem hozzákeverni habhoz. Addig keverem, amíg az össze nagy légbuborékot ki nem kevertem belőle és inkább "folyós", mint szakadós masszát kapok. Habzsákba töltöm majd kb. 10 forintos nagyságú érméket nyomok belőle egy sütőpapírral bélelt tepsire és félreteszem pihenni legalább 1/2-1 órára (attól függ mennyire van meleg, én bekapcsoltam a sütőt és elég tettem a két tepsit). Ha kipihente magát, azaz a teteje kissé megszáradt, a sütőt előmelegítem kb. 140 fokra (légkeverésen kb. 125 fokon sütöttem, egyik tepsit így, másikat úgy és a légkeverésesen sütött, szebben sült meg nekem) és tepsinként kb. 15 percet sütöm őket. Kivéve a sütőből hagyom teljesen kihűlni őket, és úgy választom le a sütőpapírról.

Amiket én tanultam most pl. ezen a találkozón:
- a tojásfehérjét lassan kezdjük el verni, hogy ne kerüljenek bele túl nagy légbuborékok
- a mandula ne legyen túl olajos, mert lehúzza a masszát (ha kell szárítsuk ki inkább kicsit)
- keverjük ki az összes légbuborékot a masszánkból (alulról felfelé mozdulatokkal, pl. egy laposabb fakanállal)
- hagyjuk pihenni a kinyomott masszát, mert így tud a teteje "ropogósra/roppanósra" sülni, a belseje pedig lágyabb marad
- sosem sikerül ugyanúgy, mert annyi mindentől függ, hogy éppen hogy sikerül... :)))) DE ez se vegye el a kedvünket! :)

És ami miatt még érdemes erről a Macaronról írnom, az a töltelék, ami belekerült. Még tavaly készített lekvár/dzsem/krém (minek nevezzem?) tulajdonképpen, de annyira fantasztikusan finom volt vele, olyan jól passzolt hozzá, hogy húúúú... 
Ezzel a dzsemmel mindenképpen csak a tálalás előtt max. 1/2-1 órával töltsük csak meg, különben nagyon felpuhul az egész.

És a teljesség igénye nélkül néhány blog, ahol sok fantasztikus Macaronokat találtok:



3 megjegyzés:

Gesztenye receptjei írta...

Ugye, hogy ugye? :-))
Nem kellett félni tőle, szerintem is túl van misztifikálva, pont azért amit leírtál, hogy nem sikerül mindig, de akkor is meg lehet enni, mert finom.
Vigyázz, mert addiktív. Nagyon örülök, hogy találkoztunk.
Köszi a linket:-))
Nagyon jók lettek:-))

Csibe írta...

Milyen kis szépségesek! Ügyes vagy!

Ildinyó írta...

Gesztenye
Ugye! :) Én köszönöm szépen, a tapasztalatok megosztását is! Ez tényleg sokat segített abban, hogy így sikerülhetett. És igen, tényleg nagyon rá lehet kapni. :D Azt hiszem, hétvégén jön egy újabb adag majd... :)))

Csibe
Nagyon köszönöm! :)