2011. november 7., hétfő

Paradicsomszósz


Tudom, tudom... Hova jövök én így ősszel, sőt lassan már télen ilyen télre eltevős receptekkel... Hát ilyen nagy csúszásban vagyok mostanában mindennel. Sajnos! :( De azért ezt még közzé teszem, egyrészről, hogy jövőre én is tudjam, mit hogy is csináltam, no és persze azért, mert szerintem nagyon jól sikerült ez a paradicsomszósz. Ha már nem is annyira olcsón, mint nyáron, de szerintem még mindig akad a piacon olyan paradicsom, amiből érdemes pár üveg ilyen mártást készíteni. Én pl. most hétvégén olyan finom kis koktélparadicsomokat vettem (és nagyon jó áron!), hogy komolyan, nyáron nem ettem ilyen ízletes paradicsomot. Szóval, talán még elvétve mindig akad befőzni érdemes paradicsom is, de akár hámozott konzerv paradicsomból is el lehet készíteni szerintem. Ennek csak annyi az értelme, hogy amikor szükségünk van rá - akár tésztára szánjuk, akár pizzaszósznak használjuk -, csak elő kell kapni egy üveggel és felbontani. Lehet, hogy lehetett volna még tovább főzni az enyémet, hogy még konctentráltabbak legyenek az ízek és még sűrűbb legyen. De szerintem így 2 óra főzéssel is elég jó lett.

Hozzávalók:
  • 4 kg lucullus paradicsom
  • 70 dkg hagyma
  • 1 dl olívaolaj
  • fél fej fokhagyma (kb. 7-8 gerezd)
  • 1 hatalmas maroknyi friss bazsalikomlevél
  • só, frissen őrölt bors
  • 2 evőkanál cukor
  • 1-1 teáskanál kakukkfű, oregano, bazsalikom (szárított)
A hagymát, fokhagymát megpucoltam, felaprítottam,. A paradicsomot alaposan megmostam, zöldjét kivágtam, majd felkockáztam. A hagymát elkezdtem megdinsztelni az olívaolajon, közben sóztam is kissé. Hozzáadtam a felkockázott paradicsomot, cukroztam, majd fedő alatt elkezdtem párolni az egészet. Fél óra múlva hozzáadtam a fűszereket, alaposan összeturmixoltam, és újabb kb. 1,5 órát főztem fedő alatt. Közben még sóztam, ill borsoztam, míg kellően ízes lett az egész. Amikor késznek ítéltem, forró vízzel alaposan kimosott üvegekbe töltöttem, lezártam, majd kb. 5 percre fejjel lefelé fordítottam, és kb. 1 hetet plédekbe csavarva pihent. Vagy talán még többet is talán, mert megfeledkeztem róla, és ott maradt. Szóval volt ideje lassan kihűlni.
Megjegyzés:
Miután én vékony héjú paradicsomot vettem, ami jó húsos volt, és a turmixolás után, a magja is elenyésző és egyáltalán nem zavaró mennyiségben maradt egészben, így úgy döntöttem, nem passzírozom le. Ha valakit ez zavar, ill. más fajta paradicsomot használ, természetesen le is paszírozhatja.
Minden paradicsom más és más, cukortartalma, víztartalma stb. stb., így mindent igazítsunk saját ízlésünk szerint. A fenti leírás, csak egy irányadó, mely nagyban függ a paradicsom minőségétől, fajtájától.
Most eszembe jutott még, hogy nagyszerű lehet még úgy is az egész, ha a paradicsomot nem főzzük, hanem sütjük. Így rövidebb idő alatt, még koncentráltabb ízeket tudunk előcsalogatni belőle.

És egy kis nyáridéző paradicsom a piacról. Apró, kis sárga körteparadicsomok, egy kedves idős nénikétől. És ez az, amikor a látszat nem csal. Legalább olyan finomak voltak, mint amilyen jól néznek ki.

Nincsenek megjegyzések: