2010. június 28., hétfő

Nyaraljunk otthon

 
Ha nincs kertünk, de mondjuk van egy bordázott belsejű vas serpenyőnk, némi darált húsunk, friss zöldségeink, fokhagymánk, joghurtunk és némi padlizsánunk, akkor nagyszerű török ebédet vagy vacsorát tudunk kerekíteni belőle. És roppant érdekes módon a nyílt tűz hiánya nélkül is nagyon sok füstös ízt tudunk belevarázsolni egy ilyen kis vas serpenyővel a nyárson sütött török fasírtjainkba. Ez a húsnyárs egy roppant érdekes étel egyébként. Hogy miért? Mert nem áll másból, mint darált húsból, fűszerekből és tojásból, tehát gondolhatnánk azt, hogy egyszerű fasírt. De mégsem. A végeredmény egy egészen más, nagyszerű kis mediterrán hangulatot varázsoló étel lesz a tányérunkon.
Ezt a darált húsból készült ételt sokfelé készítik. Megtalálhatóak az arab országoktól kezdve, a mediterrán és balkáni vidékeken is, pl. köfte, kefte, kufta néven. De Észak-Afrikában is, pl. Egyiptomban és Indiában is kofta néven fellelhető. Sok helyen ez a név nem nyárson sült hús jelent, hanem egy darált húsból készült félig párolt, félig sült, különböző mártásokkal tálalt húsgolyót takar. Többnyire darált bárány, birka vagy marhahúsból készítik, de pl. Indiában előfordul zöldségből készült, vegetáriánus változata is, amiket mindig különféle fűszeres szószokkal, mártásokkal tálalnak. A következő saláta pedig az egyik nagy kedvenc salátám. Először, a blogon már régebben is említett, Szeráj nevű gyorsétteremben találkoztam vele. Ne tudom náluk pontosan hogyan készül, de én megpróbáltam itthon reprodukálni és persze kiegészítettem némi aprított petrezselyemmel is a végeredményt, mert szerintem nagyszerűen illik hozzá. Tavaly készítettem először, és azóta már nem először kerül az asztalunkra. Erre a salátára mondtam én anno, hogy teljesen olyan, mintha fokhagymás-tejfölös lángost enne az ember. Csak épp az állaga más.
Valamilyen lepénykenyér jól illet volna még ehhez a kreációhoz, de arra sajnos már nem futotta az időmből, ezért egy egyszerű dagasztás nélküli kenyér -  abból is az extragyors verzió, ami ismét kicsit laposabbra sikerült a kelleténél - tálaltam hozzá.
De ha mégis kicsit több időnk van (vagy épp előbb ráeszmélünk, mint én, hogy mit is szeretnénk akkor most igazából készíteni) akkor próbáljuk ki még a török pidét hozzá, mondjuk sajtos-tojásos változatban. Recept nálam itt és itt.
Joghurtos padlizsánsaláta
Hozzávalók:
  • 2 nagyobb padlizsán
  • kb. 6-8 gerezd fokhagyma
  • 1 kisebb csokor petrezselyem
  • 1 nagy pohár joghurt
  • 1-2 evőkanál tejföl
  • só, bors
  • olívaolaj
A padlizsán végeit levágom, felkockázom. A fokhagymát megtisztítom, összezúzom. Egy serpenyőben pár evőkanál olívaolajat hevítek, beledobom a fokhagyma felét, majd a padlizsánkockáknak a felét is (így jobban sül), sózom, borsozom, majd szépen megsütöm-pirítom. Kiszedem egy tálba, a padlizsán másik felét is megsütöm ugyanígy, majd hagyom, hogy egy kissé kihűljön. A joghurthoz hozzákeverem a tejfölt (használhatunk lecsepegtetett joghurtot is hozzá, úgy még finomabb lesz), sózom, borsozom kissé, majd belekeverem a felaprított petrezselymet és a sült padlizsánkockákat. Behűtve tálalom.
"Bátrabbak" mentával is próbálkozhatnak a petrezselyem helyett, amiből akár a húsba is kerülhet egy kevés, felaprítva.
Köfte
Hozzávalók (kb. 10-12 nyárshoz):
  • 700 g darált hús (én most pulykából készítettem, és az is nagyon-nagyon finom)
  • 3-4 evőkanál aprított petrezselyem
  • só, bors
  • 1-1 teáskanál szegfűbors (őrölt) és római kömény (mozsárban összetörve)
  • 2 vastagabb szál újhagyma, finomra vágva (vagy lilahagyma)
  • 2-3 gerezd fokhagyma, összenyomva
  • 1 tojás
  • esetleg kevés zsemlemorzsa, ha szükségét érezzük
A fenti hozzávalókat alaposan összekeverjük. Két tenyerünk közt kis kolbászkákat formázunk belőle, majd beáztatott nyársra húzzuk őket és forró serpenyőben kisütjük (húsfajtánként változik a sütési idő, de nyilván a szárnyasból készülteknek kevesebb is elég, hogy ne szárítsuk ki nagyon). Még könnyebb sütni, ill. a nyársakat elkészíteni, ha a keveréket előtte alaposan lehűtjük. 
A kisült húst tálaláskor meglocsolhatjuk egy kevés frissen facsart citromlével is. Nagyon jót tesz neki!
   

8 megjegyzés:

Padparadsa írta...

Nagyon ínycsiklandó lett!

Ildinyó írta...

Padparadsa
Nagyon szépen köszönöm! :)

Bianka írta...

Nagyon finom lehet

duende írta...

Jaj, ezek a kaják a gyengéim! Minden nap meg tudnék enni hasonlókat... A padlizsánsalátát én bevállalom mentával, isteni! :)

Ildinyó írta...

Bianka
Köszönöm! Tényleg az volt! :)

Duende
Én is hasonlóan vagyok ezekkel az ételekkel! :D
A mentával én még barátkozó félben vagyok... Ételben-italban még egyedül a mojito az, amiben imádom. Abban viszont nagyon! Tegnap viszont már a tört mentás, cukros ananászt is megkóstoltam. És finom volt! Jelentem haladok! :) Bár a rágóval még mindig ki lehet kergetni a világból!!!! :)

Raindrop írta...

Egyik kedvencem.
Imádom a hasonló elemózsiákat! :)
Gyönyörűen néz ki, és te is szép vagy az új képeden. :)

duende írta...

Szuper lett az oldal, Ildinyó! A képeid sokkal, de sokkal jobban érvényesülnek! És a profilkép is jó! :)

Ildinyó írta...

Raindrop
Én is, én is!!! :D
Nagyon-nagyon köszönöm! :) (irulok-pirulok)

Duende
Nagyon szépen köszönöm!!! :))) Pedig olyan félve nyomtam meg a gombot, hogy "Alkalmazás a blogon"... :D
Mostmár kezdem szokni én is.