2011. augusztus 8., hétfő

Körtés-csokoládés-fahéjas sütemény


Múlthét előtti hét vasárnap Anyukámékhoz voltunk hivatalosak ebédre. Ezt a sütit vittem magammal a délután kávé mellé. Megint nem volt konkrét recept és határozott koncepció, csak annyi, hogy csokis legyen és legyen benne körte is. Végül a csoki mellé még fahéj is került, de ez szerintem lehet egyéb más fűszer is. Én pl. még gyömbérrel is nagyon el tudom képzelni. És kérem szépen ilyen egy elsietett, de végül helyrehozott süti. Hogy miért lett elrontva? Mert ott kellett volna már lennünk Anyukáméknál, én meg még mindig a sütit sütöttem. Amikor kivettem a sütőből, persze, hogy várni kellett volna vele, míg lehűl kicsit, de én nem nagyon vártam és melegen próbáltam meg ezt. Komoly baja nem lett végül, de a késsel, amivel körbevágtam, kicsit lehasítottam a puha tésztából. Hogy ne legyen olyan nyomi, gondoltam bevonom étcsokival. Még egy kis csoki sosem árt alapon! Igen ám, de így jár, aki közben öltözködik, meg kapkod és nem figyel oda rendesen. A csokit kissé túlolvasztottam, ill. nem ez talán nem túl szakszerű kifejezés, de a lényeg, hogy összeállt, ahelyett, hogy olvadt lett volna (de nem égett meg legalább). Ezt úgy oldottam meg, hogy  alaposan kikevertem pár evőkanál felmelegített tejszínnel, és így legalább kenhetővé vált. Így - bár nem lett ropogós a csokibevonat -, egy finom, kicsit keményebb állagú, ganache szerű bevonat lett a tetején. Lényeg, hogy a problémamegoldó készségem működött! :)

Hozzávalók:
  • 150 g étcsokoládé (min. 60 %-os kakaótartalmú)
  • 250 g nagyon puha vaj
  • 200 g nádcukor
  • 5 tojás
  • fél mokkáskanál só
  • 150 g rétesliszt
  • 150 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
  • 1-1,5 evőkanál őrölt fahéj
  • 1,5 teáskanál sütőpor
  • fél teáskanál szódabikarbóna
  • 6 púpos evőkanál tejföl
  • 3 közepes, nem túl puha körte (kb. 1/2 kg)
  • kevés vaj és sima liszt a formához
 A tetejére:
  • 100 g étcsokoládé
  • pár evőkanál tejszín
Én ez a süteményt egy 27 cm átmérőjű kapcsos tortaformában sütöttem, ami koszorú formává alakítható egy betét behelyezésével. Ezt készítettem elő, tehát vajaztam és liszteztem ki. De nyugodtan süthetjük kisebb tepsiben is akár. A sütőt előmelegítem 180 fokra (én légkeverésen sütöttem 160 fokon). A tésztához szánt étcsokoládét megolvasztom, félreteszem hűlni. A liszteket átszitálom a sütőporral, szódabikarbónával, fahéjjal (a fennmaradó korpát is adjuk hozzá). Habverővel a vajat habosra keverem a cukorral és a sóval, hozzákeverem az olvasztott csokoládét, majd egyenként hozzádolgozom a tojásokat is. Belekeverem az átszitált szárazanyagot, majd a tésztát lazítandó belekeverem a tejfölt is. Habverővel keverve, simára dolgozom az egészet. A körtéket megtisztítom, kockára vágom, kevés liszttel összeforgatom (ezt azért, hogy ne süllyedjen le a tészta aljára sütés közben, én ezt most elfelejtettem megtenni), végül hozzáadom a tésztához. Az előkészített formába öntöm, majd az előmelegített sütőbe tolva, kb. 55-60 percig sütöm. Ha kissé kihűlt, leveszem róla a karimát, majd a megolvasztott, tejszínnel elkevert étcsokoládéval bevonom a tetejét, majd hagyom, hogy kissé megdermedjen és már tálalhatom is.

Tippek:
Fahéj helyett használhatunk hozzá kevés őrölt gyömbért is. Ekkor adhatunk még hozzá feldarabolt, kandírozott gyömbérdarabokat is.
A bevonathoz adhatunk még kevés vajat is, hogy még krémesebb legyen. De el is hagyhatju belőle a tejszínt, hogy abszolút ropogós csokibevonatot kapjunk.
Kicsit keményebb, de zamatos körtéket válasszunk hozzá. Én "Clapp kedveltje" körtét használtam.


3 megjegyzés:

Petra írta...

Jó a problémamegoldó készséged, innen nézve tökéletesnek látszik az a süti. Nyeltem is egy nagyot. :)))

Bianka írta...

Körte, fahéj csak is isteni lehet

Ildinyó írta...

Petra
:D Köszönöm! Örülök, hogy tetszik! :)

Bianka
Amibe fahéj van, az rossz nem lehet... :D Tényleg jó volt! Köszönöm! :)