2010. október 15., péntek

Kókusztej házilag



Kókusztejet készíteni házilag, roppant egyszerű dolog. Most ne arra a kókusztejre gondoljunk, amit konzervben lehet kapni és krémes. Ez annál egy kicsit vizesebb változat, de ha rajta hagyjuk a zsírt, akkor eléggé tejszerű lesz. És nagyon-nagyon finom! Lúgosító hatása is nagyon jó. Lehet, hogy sokan ismeritek már ezt a módszert, de hátha van, aki még nem találkozott vele.
Azt pl. tudtátok, hogy a zöld kókuszból származó kókuszvíz (a belsejében található folyadék), akár még intravénásan is beadható, mint hidratáló folyadék!?
Maga a kókusz hús rendkívül tápláló egyébként. Rengeteg vitamin és ásványianyag található benne. Tartalmaz B vitamint, E vitamint, niacint, magnéziumot és nagy mennyiségben kálciumot is. De a kálcium beépüléséhez szükséges foszfor és D vitamin is megtalálható benne, így nagyszerű a növekedési, fejlődési szakaszban lévő gyerkőcök számára, mint tejhelyettesítő alternatíva.
Megmondom őszintén az én fiam nem kap nyers tejet. Legalábbis úgy nem, ahogy "hagyományosan" a gyerekeknek szokták adni. Csak annyit kap, amennyi az ételekbe belekerül tejféleség. Úgy értem, nálunk nem szokás az estét úgy befejezni, hogy kap egy bögre, jó kis koffeines kakaót. De a reggelt sem így kezdi (inkább 100%-os gyümölcslével). Valószínűleg azért is alakult ez így, mert még mielőtt elolvastam volna Szendi Gábor Paleolit táplálkozásról szóló könyvét már tudtam, hogy nem túl jó a nyers tej a gyerekeknek (a mi gyerekorvosunk is azt javasolta még anno egyébként, hogy minél később adom, annál jobb), sem a felnőtteknek. Sőt továbbmegyek! Előfordulhat, hogy én is ennek következtében (és a gabonafélék miatt) lettem cukorbeteg. Tehát egy autoimmun folyamat eredményeként, amit már jó pár évvel ezelőtt is tudtak nálam. Akkor azt mondták nekünk, hogy bennem volt a mumpsz vírusa, és a szervezetem az ellene folytatott harcban, az inzulintermelő béta sejtjeimet is elpusztította a vírussal együtt. No mindegy! Szóval nálam ezért (is!) a rendkívüli odafigyelés a gyerkőcöm táplálkozására. Sok-sok zöldség és gyümölcs, sajtok, tiszta húsfélék (nem felvágottak), kevés szénhidrát és cukros étel. A tejtermékek közül viszont a joghurt, tejföl és túró ugyanúgy meg van az étrendjében, tehát valószínűleg nem érek semmit a tej kihagyásával, hiszen azok a "káros" fehérjék, amik a tejben megvannak, a fenti tejtermékekben is úgyanúgy megtalálhatóak. Egyedül a sajtban nem. Elnézést a kis kitérőért, időnként elkap, hogy írjak erről is egy pár sort...
Visszatérve a kókuszra, találtam egy oldalt, ahol nagyon sok hasznos és érdekes dolog olvasható róla.


A házilag készített kókusztejnél pedig a következőket kell tennünk:

2 bögre kókuszreszeléket (azaz egy 200 g-os zacskó, vagy még jobb, ha friss reszelék), leöntünk 4 bögre forrásban lévő vízzel, majd összekeverjük, letakarjuk és egy éjszakán át ázni hagyjuk. Másnap reggel egy erős turmixgéppel (nekem csak a botmixerem volt, de ez is megteszi, jobb híján) pár percig turmixoljuk. Teljesen simára nem nagyon fogja dolgozni, ezért utána meg kell szabadítani a reszeléktől a vizet/tejet. Le is szűrhetnénk simán, de miért tennék, ha a benne található anyagok nagyon jól ápolják a bőrünket is. Ezért én a következőket tettem: kikészítettem a sütőpapírral kibélelt tepsit, majd alaposan megtisztított kézzel, belenyúltam a folyadékba, majd mindig egy maroknyi adagot kivéve, alaposan kicsavartam, a maradékot pedig szitán átszűrtem. A tejet üvegbe töltöttem, majd hűtőbe tettem. Én nem szedtem le külön a zsírt a tetejéről (mert egyébként lehetne), hogy még tartalmasabb legyen a vizem. A reszeléket kiterítetettem a tepsibe, majd kb. 140-150 fokos sütőben, folyamatosan megkeverve kiszárítottam, és amennyire tudtam, a késes aprítóban összeaprítottam. Nekem nem lett teljesen lisztes, csak finomabb, mint a normál reszelék. Ezt aztán süteményekhez ugyanúgy fel lehet használni (talán csak az íze nem annyira intenzív).
A következő recept pl. egy ilyen lesz.
Ez a kókusztej jól lehűtve, akár magában frissítőként, akár koktélok, turmixok alapanyagaként, leveskészítéshez (pl. egy thai zöldségleveshez), de melegen akár kakaónak elkészítve is nagyszerűen használható. És ami fontos, sokkal de sokkal könnyebben emészthető, mint a tehéntej.



4 megjegyzés:

Ami írta...

Nagyon érdekes írás volt Ildi! Bár pár infót tudtam (pl a kókuszdióban lévő folyadékről írottakat), a legtöbb infomáció újdonság volt. Megrázó és tanulságos volt, amit írtál a cukorbetegségedről, akkor Neked 2-es típusú diabéteszed van?Együttérzek Veled! Nekem inzulinrezisztenciám van, és próbálok nagyon odafigyelni az étkezésekre.

És lépésről lépésre pont úgy készítem én is a kókusztejet! Nagyon szeretjük, és nagyon jó süteményekben, currykbe stb.

Ildinyó írta...

Óóó, Ami nagyon kedves vagy! :)
Nem, én I. típusú cukorbeteg vagyok, tehát gyerekkorom óta, azaz ca. 27 éve. Csak emlékeim szerint kamaszkorom környékén (jóó, az már nem pár éve volt :) kezdték el mondani, hogy mitől is lehettem beteg, legalábbis emlékeim szerint). Én már nem sajnálom! Komolyan! Lehet vele együtt élni! Sőőőt, így ráadásul még jobban is odafigyel az ember arra, hogy mit és hogyan is eszik! Érdekes, de a blogom tele van pl. édeségekkel, és úgy tűnhet, mintha folyton ilyeneket ennénk, pedig nem. Én magam pl. nem is vagyok annyira édesszájú (pontosítok, csak reggelire kívánom, utána már nem igazán). Mindig azt mondtam, hogy szívesebben megeszem 1 tál pattogatott kukoricát, mint 1 szelet tortát. Viszont készíteni nagyon szeretem őket.
Nagyon sajnálom, hogy neked meg inzulinrezisztenciád van! Igen, ez is nagy probléma manapság az embereknél! Pont arról beszéltünk múltkor az orvosommal, hogy ilyen szempontból én nagyon jó vagyok (és elmondhatom, hogy semmilyen szövődményem nincsen). Nagyon kevés inzulint kapok, és nagyon érzékenyen reagál arra is a szervezetem. Sőt, én leginkább az alacsony vérszinttel küzdök folyton, tehát kevesebb szénhidrátot eszem, mint amennyit az inzulinadag szerint kellene.

Ami érdekes még, hogy valószínüleg akárhogyan is táplálkozom anno, nagy eséllyel pályáztam volna a cukorbetegségre, merthogy a szervezetemből hiányzik az ún. HLA védőgén, ami a cukorbetegséggel szemben védett volna meg. Ezt Apukámtól örököltem (ill. örököltük egyik nővéremmel együtt), mint kiderült egy kutatómunkában való résztvétel során. Apukám viszont 70 éves elmúlt, imádja a tejet, és a gabonaféléket is... és nem cukros... :S Na erre varrjak akkor most gombot! :) Ennek ellenére hiszem, hogy ezek az élelmiszerek, amiket fent is írtam sok betegség okozói lehetnek az arra érzékenyeknél (és itt nem feltétlenül az allergiára gondolok). De hát én meg időnként hedonista módon élvezem az életet! :)
Bocsi a hosszas szövegelésért! :)

Névtelen írta...

Szia Ildikó!
Van arról valami tapasztalatod,hogy ez a kókusztej mennyi ideig tárolható a hűtőben?
Köszönettel: Andi

Ildinyó írta...

Kedves Andi!
Úgy kb. 3-4 napot bír ki emlékeim szerint. Bár nálunk mindig olyan hamar elfogy, hogy igazából csak egyszer-kétszer sikerült ezt megtapasztalni. Ennél tovább nem is tartott még. :)