2011. december 14., szerda

Csicsókakrémleves tökmagolajjal és narancsos csirkemell kelbimbóval és krokettel


Egy újabb menü. Megint egy vasárnapi ebédről ételsor, ami szerintem ünnepi alkalomra is simán beillik. Most desszert nélkül. Arra már sajnos nem futotta az időből. Bár lehet, hogy nem is baj, hiszen nem kell édességgel tömni magunkat, különösen nem így ünnepek előtt. Ünnepek alatt lesz rá lehetőségünk épp elég.
Egyébként képzeljétek, még múltkor vásároltam olyan csicsókát a piacon, hogy az csoda volt. Alig volt göcsörtös. Olyan volt, mintha kisebb krumpliszemek lettek volna. Élvezet volt pucolni. Azért készítettem bátran ekkora adagot. :) És vettem tökmagolajat is. Hát az valami fenomenális!!! Elég volt pár csepp a levesre (nyilván, hisz igen intenzív)... valami fantasztikusan jól harmonizált vele. 
A narancsos csirke ötlete megint csak olyan hasraütésszerű volt. Kivettem a fagyasztóból egy kissebb darab csirkemellett és volt (van) egy csomó narancsom is, így ez adta magát, hogy valami narancsos hús lesz. És a próbálgatás közben még jól is sültek el a dolgok szerencsére. Kelbimbóm is volt egy jó adag, az egyik kedves szomszédom jóvoltából, aki megajándékozott vele. Jól passzoltak egymáshoz. A krokettel meg egy kicsit gazdagabbá próbáltam tenni a család férfitagjai számára is ezt az ételt. De helyette nagyon jól passzol hozzá a natúr főtt gesztenye, amit esetleg egy kis olívaolajon átfuttathatunk a tálalás előtt.

Tejszínes csicsókakrémleves
Hozzávalók:
  • 1 közepes hagyma apróra felaprítva
  • 1 kg csicsóka, meghámozva felkockázva
  • 2 közepes szem burgonya, meghámozva, felkockázva
  • 2-3 dl sűrű tejszín
  • kevés olaj
  • só, frissen őrölt bors
  • A tálaláshoz: kevés tejszín és tökmagolaj
A hagymát kevés olajon elkezdem dinsztelni, majd hozzáadom a csicsókát és a burgonyát is. Sózom kissé és borsozom, felengedem kb. 8 dl vízzel, majd ismét utánasózom, felforralom, és kb. 15 perc alatt puhára főzöm az egészet (ha kicsire vágtuk, megfő minden ennyi idő alatt). Felengedem a tejszínnel, simára turmixolom, majd még egyet forralok rajta és szükség szerint utánaízesítem. Pár csepp tejszínnel és tökmagolajjal, nem túl forrón (az ízek így érezhetőek igazán szerintem) tálalom.

Megjegyzés: 
Másnapra előfordulhat, hogy kissé besűrűsödik ez a finoman krémes leves. Én egy kis tejjel higítottam rajta és újra felforraltam.

Narancsos csirkemell
Hozzávalók
  • 1/2 kg csirkemell filé
  • pár evőkanál kukoricaliszt
  • 1 narancs filézett húsa és nagyon vékony csíkokra vágott héja (a fehér részt is vágjuk ki belőle éles késsel)
  • 1 narancs frissen facsart leve
  • kb. 1,5-2 dl sűrű, zsíros tejszín
  • kevés őrölt gyömbér, frissen őrölt bors
  • kb. 1 teáskanál barna nádcukor (narancs savasságától függően)
  • só, olaj
A csirkemell filékből kisebb szeleteket vágunk (vagy ízlés szerint kis hasábokra is darabolhatjuk), majd sózzuk-borsozzuk és megforgatjuk egy kis kukoricalisztben. Egy serpenyőben felmelegítünk pár evőkanál olajat (pl. kukoricacsíra, napraforgó), beledobjuk a vékony csíkokra vágott narancshéjat, majd rövid ideig benne hagyjuk, amíg érezzük, hogy lesz egy kis illata, de még nem sül meg (akkor megkeseredik kissé), ekkor kiszedjük és félretesszük. A visszamaradt narancsos olajban pár perc alatt, legalább két részletben elősütjük a csirkemelleket, annyira, hogy egy kis aranybarna kérget kapjanak. A második részletnél visszatesszük az összes csirkemellett, hozzáadjuk a narancshéjat, a cukrot, a gyömbért, a narancslevet és a filézett, kockára vágott narancshúst, majd pár perc alatt átsütjük-pároljuk az egészet. Közben sózzuk és borsozzuk is még kissé. Végül tejszínnel lágyítunk az egészen egy kicsit, egyet forralunk rajta, és már tálalhatjuk is. (A petrezselyem sajnos lemaradt róla, mert kivételesen nem volt a háznál, de nekem nagyon passzolt volna ehhez az ételhez is.)
A körethez:
Miközben készül a hús, a köretek is bőven elkészülnek.
  • Egyszerű, natúr főtt kelbimbó (Friss kelbimbót tisztítás után forrásban lévő sós-szódabikarbónás vízbe tettem, majd kb. 8-10 percig főztem. Fagyasztottnak ennyi sem kell.),
  • Burgonyakrokett (ez most bizony bóóóti volt, simán sütőben, légkeverésen megsütve).
  • És még egy ötlet, ami ezen a képen nem látható: nagyon jól illik még hozzá a natúr főtt gesztenye (nekem volt pár szem, kipróbáltam hozzá).7

3 megjegyzés:

chriesi írta...

Nagyon jól néz ki mind a leves, mind a főfogás. A narancs és kelbimbó pedig jól mennek együtt.

Petra írta...

Micsoda gyönyörűségek! :)

Ildinyó írta...

Chriesi, Petra
Nagyon szépen köszönöm!
Igen, a narancs és kelbimbó nagyon jól illettek egymáshoz. :) Máskor is előkerülnek majd, az tuti... :)