2009. január 17., szombat

Lahmacun, pide, avagy török pizza

Hát igazából Lahmacun-nak nem nevezhetem, mert az hagyományosan bárányhúsból készül, az enyém meg 2 lábú jószágból volt. Ráadásul én sajtos-tojásosat is készítettem, ami leginkább a Szeráj nevű török gyorsétteremben kapható nagyon-nagyon finom pide-re emlékeztetett (bár az nem tudom hogyan készül).

Hozzávalók a feltéthez:
  • 1/2 kg pulyka (vagy bármilyen más) darált hús
  • 1 közepes fej hagyma apróra vágva
  • 2 duci gerezd fokhagyma összenyomva
  • só, bors
  • csipet szegfűbors
  • őrölt kömény (legjobb lett volna a római, de azt nem találtam meg)
  • 1-2 teáskanál barnacukor
  • 2 közepes paradicsom apróbb kockára vágva + 2 a tetejére szeletekre vágva
  • kevés citromlé (lehetőleg friss)
  • friss vagy fagyasztott petrezselyem apróra vágva
  • olívaolaj
A hagymát kevés olajon megfonnyasztom, hozzáadom a húst, majd kicsit később a fokhagymát is. Ízlés szerint fűszerezem, majd rövid párolás után hozzáadom a paradicsomot is, és kevés víz hozzáadásával, - de ne legyen szaftos, a folyadék csak arra kell, hogy legyen miben megfőnie a húsnak - készre párolom az egészet. Ízesítem kevés citrommal, majd lehúzom a tűzről és belekeverem a petrezselymet is. Hagyom hűlni.
A sajtos feltét csak annyi volt, hogy 1 egész tojásba belereszeltem (nagy lyukú reszelőn) annyi sajtot, hogy egy ne túl folyékony masszát kapjak és ízesítettem sóval, borssal. De ezt elég csak akkor elkészíteni, amikor már a tészta is készen van.
A tészta hozzávalói:
  • 150 g kenyérliszt
  • 100 g rétesliszt
  • 1 teáskanál porélesztő
  • 1/2 teáskanál só
  • 1 1/4 dl meleg víz
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • kevés olvasztott vaj a kenéshez
Egy tálban összekeverem a száraz hozzávalókat, egy villa segítségével elkezdem belekeverni az olajos vizet, és ha már nem tudom villával keverni, átváltok kézi munkára. Kb. 5-10 percig gyúrogatom, majd beolajozom a tetejét és jó meleg helyen kb. a kétszeresére kelesztem (ez kábé 1 óra). Ha megkelt osszuk 8 részre (nekem most 6-ra sikerült, így lett 2 nagy pidém is), és nyújtsuk ki hosszúkás formára (mintha gondolákat formáznánk), a széleit kissé pödörjük fel, hogy a tölteléket megtartsa, majd tegyük sütőpapírral bélelt tepsire (kettőre lesz szükség) és letakarva 10 percig hagyjuk pihenni őket. Ezek után kanalazzuk rá a feltéteket. A húsosra rakjunk felszeletelt paradicsomot is, a széleit kenjük meg olvasztott vajjal majd előmelegített sütőben 220 fokon, süssük kb. 10 percig. Ha kisült érdemes fogyasztásig letakarni egy konyharuhával, hogy ne keményedjen meg.

Nincsenek megjegyzések: