2009. április 28., kedd

Rizi-bizi rizottó


Ha azt mondom rizi-bizi, szerintem mindenkinek a hagyományos, magyar, zöldborsóval kevert rizsköret jut eszébe. Ha viszont azt mondom rizottó, akkor arról már legtöbbünknek (legalábbis manapság) az olaszok krémes, tejberizs állagú főétele jut eszébe. Gondoltam hát miért ne lehetne ötvözni ezt a kettőt és egy szimpla köret helyett teljes főételt készíteni a rizsből és a zöldborsóból? Időközben ugyan az is kiderült, nem én vagyok az egyetlen, akinek ez eszébe jutott. Emlékeztem, hogy a temérdek szakácskönyvem közül az egyikben volt egy hasonló étel és miután én kútfejből megalkottam a sajátomat, utána meg is találtam Nigella Egész évben nyári ízek c. könyvében az "eredetit". Igaz a levesek besorolás alatt, mert hogy ott szaftosabb kissé. És nem is teljesen ilyen arányú összetevőkkel, de a lényege ugyanaz. Azt is Nigellánál olvastam, hogy a rizi-bizi egy velencei étel valahol a leves és a rizottó között (már amennyiben az ő receptje szerint készítjük el, az enyém tejberizs állagú), amit hagyományosan április 25-én készítenek el először az év első friss cukorborsójából. Úgy látszik jó ráérzésem volt erre az ételre, bár én 1 napot tévedtem, már ami az elkészítést illeti, és sajnos friss zöldborsóm sem volt... De a lényeg megvolt.

Hozzávalók:
  • 1 közepes fej hagyma finomra vágva
  • 300 g kerek szemű rizs
  • 500 g fagyasztott zöldborsó (kissé felengedve)
  • 1,5 l forró húsleves
  • só, bors
  • kb. 1-2 teáskanálnyi barnacukor
  • 2 nagy marék frissen reszelt parmezán sajt + egy kevés a tálaláshoz
  • kb. 50 g vaj
  • olívaolaj
  • friss petrezselyem felaprítva
A hagymát kevés vaj és olívaolaj keverékén elkezdem pirítani. Megszórom kevés sóval és cukorral, majd rövid ideig pirítom. Hozzáadom a rizst, ezt is megpirítom kissé, majd belekeverem a borsót is. Ízesítem borssal, majd elkezdem apránként felengedni a húslevessel, és közben mindig megkevergetem. Ha elfogyott a leves, lefedve, takarék lángon, időnként megkeverve, megfőzöm az egészet. Ha nagyon beszívta volna az összes levet és nem elég krémes, adhatunk hozzá még egy kevés forró vizet. Utólag ízesítsük sóval, borssal, ha szükséges. Ha késznek ítéljük (vagyis megfőtt a rizs és a borsó), levesszük a tűzről és belekeverjük a maradék vajat, a parmezánt és a petrezselymet. Azon melegében tálaljuk, mert frissen jó igazán. Tányérokba szedve szórjuk meg egy kevés parmezán sajttal (de bármilyen reszelni való sajttal finom szerintem) és spricceljük meg egy kevés olívaolajjal.

1 megjegyzés:

Nikóca írta...

Húú, összefutott a nyál a számban ezt az isteni finomságot látván! Ráadásul még a sajt a tetején... Nyami! Sajtmániákus vagyok, én képes lennék sajtokon élni egy jódarabig! Én a rizibizit is úgy csinálom, hogy több benne a borsó, mint a rizs, úgyhogy nagyon kis furfangos vagyok ám! Valahogy nekem a borsó sokkal inkább kell bele, mint a rizs, ez így kerek...
Ezt most megkóstolnám, mert nagyon jól néz ki, ráadásul éhes is vagyok...
Puszillak Ildinyó, gyönyörű hosszúhétvégét Nektek! (már ami még maradt belőle)
Puszmák!