2009. január 23., péntek

Kakukkfüves hagymaleves

Mostanában annyira, de annyira nincs kedvem főzni. Nem tudom mi történt velem... ez már tényleg a (tél)vééég??? Pedig tegnap este, ill. du. mikor bevásároltunk (konkrétan feltankoltunk vagy 15 liternyi akciós, 100 %-os almaléből) éreztem, hogy lassan jön a tavasz. Volt valami a levegőben. Nem tudom elmondani az érzést, de ahogy belélegeztem a levegőt, éreztem, hogy már nincs sok hátra és itt van a friss levegőjű tavasz... Tudom, tudom, mi a fenéről beszélek ilyen csúnya borongós, sz..r időben? De én tényleg éreztem...
És amiről eredetileg írni akartam: Szóval ez egy gyors recept, főleg, ami a vele való munkásságot illeti. Az egész onnan jött, hogy volt vagy 2 liternyi csirkehús alaplevem, amit gyorsan fel kellett használni, lévén, hogy a mélyhűtőm nem ilyen mennyiségű adagok tárolására termett. Hogy honnan a nagy mennyiség? Egyik hétvégén a piacon bevásároltam vagy 2 kg-nyi szép sárga, csontos tanyasi csirkemellből, és ezt főztem én meg némi zöldség kíséretében az én Csöppségemnek. Majd a főtt csirkehúst leturmixoltami, és lefagyasztottam neki temérdek mennyiségű jégkockatartóban (így már ki is van adagolva előre).
Nyilván nem rendelkezik mondjuk mindenki akkora hellyel, hogy hatalmas mennyiségű, házilag készített alapleveket tároljon a mélyhűtőben/hűtőben és idő sincs annyi, hogy ezeket mindig elkészítsük előre. De ízfokozók nélküli (bio)leveskockával/ételízesítővel is legalább olyan finom lesz ez a leves. Az ízfokozó szerepét jelen esetben a cukor látja el.
1 éves kor alatti gyerek hozzátáplálásáról egyébként a véleményem majd lehet, hogy egyszer kifejtem, de az nem most lesz...(no cukor, no só és egyéb fűszerek, kivéve a zöldfűszereket stb., sok minden van még a tiltólistán nálam).
Íme ez a nem túl bonyolult recept (mert attól még az, hogy nem bonyolult elkészíteni), saját változatban:
Hozzávalók:
  • 2 hatalmas (vagy 4 közepes) nagyságú félbe, majd szeletekre vágott hagyma
  • 4 gerezd összenyomott, vagy apróra vágott fokhagyma
  • kevés cukor
  • olívaolaj és kevés vaj
  • 1-2 evőkanál liszt (lehet teljes kiőrlésű is)
  • kb. 2 liter leves (igazi alaplé, vagy leveskockából készült, imígyen leginkább az erőleves a legjobb, legalábbis szerintem)
  • kakukkfű és őrölt fehérbors ízlés szerint
  • A tálaláshoz ízlés szerint: reszelt sajt, pirított kenyérkocka, vagy esetleg pirított, sajtos kenyérszeletkék...
A hagymát olaj és vaj keverékén megdinsztelem, majd szórok rá kevés cukrot, amit kissé megkaramellizálok. Hozzáadom az összenyomott, vagy apróra vágott fokhagymát, majd rászórok egy kevés lisztet, kicsit összepirítom és felöntöm a levessel, ízesítem borssal (esetemben a natúr alaplé miatt sóval is), majd kb. 1/2 - 3/4 órát főzöm, ízesítem kakukkfűvel, összeforralom még egyszer, majd a kiválasztott feltéttel feltétekkel tálalom.

Nincsenek megjegyzések: