2011. március 2., szerda

Diós-narancsos keksz és sárgarépafagylalt = Fagylalt szendvics

 
Dió és sárgarépa: egy remek páros. Bár mindkettő nagyon finom magában is. Ha valaki nem hiszi, hát járjon utána gyorsan, mert ezt kár lenne kihagyni. És nem muszáj szendvicsként tálalni, hanem a kekszet morzsásra, darabosra törve, belekeverhetjük a fagyiba is tálalás előtt. A fagyi végeredményét illetően fontos, hogy milyen répát használunk, hiszen nagyrészt ugye ebből áll. De ha zsenge, finom, jó édes répákat használunk hozzá, semmiképp nem nyúlhatunk mellé (amúgy sem, csak max. több édesítő anyag kell bele). Az alap legyen jó édes, mert a fagyasztás után veszít valamennyit ebből az intenzitásból. És a cukor mennyiségét nyugodtan variáljuk ízlésünk szerint. Sőt, akár mézet is használhatunk helyette. Most rájöttem, hogy ez amolyan tavasz és nyuszi (ajaj, hol van az még, addigra már lassan a tavaszon is túl leszünk...) váró finomság. Szóval most már muszáj jönni neki. Valamelyik nap is hallottam a kedves kis csicsergő madárkákat, annak ellenére, hogy tök párás-borús volt az idő. És néha, ha kilép az ember a lakásból, már lehet érezni a levegőben a tavasz illatát... Hmmm... Ti is várjátok már? Meg az este ciripelő tücsköket, a langyos szellőt, az éjszaka daloló fülemüléket, az ezernyi színben pompázó természetet, az arcunkba sütő, csodásan melengető napsugarat... No meg azt, hogy ne kelljen 600 réteg ruhát adni a gyerekre (meg magunkra sem), ha valahová elindulunk...

 
Sárgarépafagylalt
Hozzávalók (ebből a mennyiségből nem lesz tele teljesen 1 literes műanyag doboz, így kiegészíthetjük még 1 tojás sárgájával és még 1 dl tejszínnel, ha azt szeretnénk, hogy több legyen):
  • 400 g sárgarépa tisztítás után lemérve, lereszelve
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 4 bő evőkanál cukor
  • 400 ml tejszín (nálam Rama Cremefine profi krém)
  • 2 tojás sárgája

A sárgarépát megfuttatjuk kissé az olajon, hozzáadjuk a cukrot is, majd hozzáöntünk 300 ml tejszínt,  és forrástól számítva kb. 10-15 percig főzzük. Besűrítjük 2 tojássárgájával, amit előzőleg kikeverünk 100 ml tejszínel. Ha újra felforrt, még kb. 1-2 percig főzzük, folyamatosan kevergetve. Ezután turmixoljuk le alaposan, majd hűtsük le és mehet a fagyasztóba. Ahogy elkezd fagyni, kb. óránként keverjük át párszor megismételve, pl. egy botmixerrel. Tálalás előtt jó 10 perccel előbb érdemes kivenni a fagyasztóból, hogy krémesebb legyen és könnyebb legyen tálalni.
 
Diós-narancsos keksz
Hozzávalók (kb. 36 nagy keksz lesz belőle):
  • 150 g teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
  • 130 g darált dió (egy kevés lehet belőle búzacsíra is, de tényleg csak kevés, és a diót darálás előtt érdemes szárazon átpirítani kissé, hogy intenzívebb legyen az íze)
  • csipet só
  • 1/2 teáskanál szódabikarbóna
  • 50-80 g durvára darabolt dió (szárazon átpirítva kissé)
  • 50-80 g kandírozott narancshéj kocka
  • 150 g puha vaj
  • 100 g barna nádcukor
  • 1 tojás
  • 1 evőkanál reszelt narancshéj

A száraz hozzávalókat összekeverem egy tálban, hozzáteszem a darabolt diót és kandírozott narancshéjat is. Egy másik tálban jól kikeverem a cukrot a vajjal, majd hozzáadom a tojást, a narancshéjat és azzal is alaposan kikeverem. Hozzáadom a száraz hozzávalókat és jól összedolgozom. Elég ragacsos lesz a tészta, de tegyük be a hűtőbe, vagy a mélyhűtőbe rövid időre, hogy könnyebb legyen formázni. A sütőt melegítsük elő légkeverésen 160 fokra (sima sütésen 180 fok), majd 2 tepsit béleljünk ki sütőpapírral. A tésztából vegyünk diónyi gombócokat, majd formázzuk lapos korongokká és helyezzük a tepsire. Tepsinként kb. 15 percig süssük (sima sütésen 18 perc is kellhet neki).
 

10 megjegyzés:

Orsi írta...

Uh hát ez milyen fantasztikus páros,anyááám.
Nagyon jó, eszembe nem jutott volna répából fagyit csinálni,pedig nagy répa fan vagyok,de ki fogom próbálni. És ez a szín is... hmmm :)))

flatcat írta...

:)))
Én meg épp most csináltam sárgarépapudingot datolyával, édesen. :)
Szuper ez a recept is, nagyon tetszik! :)

duende írta...

Ezt a fagyit megkóstolnám szívesen!

bévé írta...

Hű, ez nagggyon jóóóóóóóóó!!!!!

Csibe írta...

Én is, én is! Naggggyon jó!!!
:)

Ami írta...

A sárgarépa fagyi naggggyon bejön :) persze a keksz is :)

Bianka írta...

Fantasztikus, micsoda ötlet és fantázia

Ildinyó írta...

Orsi
Ugye? :) Nagyon köszönöm! Örülök, hogy tetszik! :))

Flatcat
:)) Hasonló rugóra járt az agyunk akkor! Köszönöm szépen! Nekem is nagyon tetszik a te recepted (már megkukkantottam :)), el fogom készíteni az tuti! :)

Duende
Küldöm fénypostával! :))

BéVé (jééé, már nem Salsa :) )
Köszönöm szépen! :))

Csibe
Máris küldöm arra is! :))

Ami
Köszönöm! Örülök, hogy tetszik! :)

Bianka
Köszönöm! :) Aranyos vagy! :) Tényleg egyszerű amúgy!

Lekvároskukta írta...

Ildinyó, miket ki nem találsz, csúúúcs ez a fagyi! :))
Biztos finom is :)
Már többször szerettem volna kérdezni, hogy hol veszed ezt a növényalapú Rama főzőkrémet?
Eddig én sehol sem láttam.
Puszi: LK

Ildinyó írta...

Köszönöm szépen! :) Igyekszem, no meg folyton ilyeneken jár az agyam! :))) Tényleg nagyon finom volt egyébként!
Ezt a főzőkrémet én is úgy kaptam (pár dobozzal), és én is kerestem már több helyen, de normál üzletekben még nem nagyon találkoztam vele (lehet, hogy esetleg Metro-ban vagy ilyen helyeken lehet kapni, ott még nem néztem). Az viszont tuti, hogy ilyen gasztro ellátó (ilyen éttermes helyeken... :S hűűű hogy is hívják azokat???) helyen lehet kapni. Sajnos nekem is elfogyott már, és úgy tűnik ennyi volt az ellátmány... :(
Bocsánat amúgy, hogy csak most válaszolok!
Puszi