2012. március 10., szombat

Póréhagymás burgonyaleves és túrós-almás palacsinta citromos karamellszósszal


Egy egyszerű, de tartalmas, jó laktató és nagyon finom leves. Másodiknak pedig egy kényeztető édes, de mégsem émelyítő finomság. Most a fotók is egyszerűek lettek. Kicsit egyhangúak is talán, pedig nekem már vidám tavaszi hangulatom van ebben a szép napsütéses nappalokon.
Póréhagymás burgonyaleves
Hozzávalók (4-5 személyre):
  • kb. 2 szál póréhagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • kevés olívaolaj
  • kb. 2 evőkanál vaj
  • 600 g burgonya
  • 1,5 liter zöldségleves (pl. DM-s bio zöldségleves kockából)
  • só, frissen őrölt bors
A póréhagymát megtisztítom, felkarikázom, majd a vaj és kevés olívaolaj keverékén megpárolom, közben kicsit sózom, borsozom és hozzáadom a megtisztított, összezúzott fokhagymát is. A burgonyát közben szintén megtisztítom, felkockázom, majd a hagymához adom. Átpirítom egy kicsit, majd felengedem a levessel. Lefedem, felforralom, majd puhára főzöm a burgonyát. Én leturmixoltam botmixerrel, de hagyhatjuk egészben is, ha rusztikusabban szeretjük. Ha elkészült, kóstoljuk meg és ha szükséges, még ízesítsük.
Tálaláshoz félretehetünk kevés párolt póráhagyma karikát és kevés olívaolajjal is meglocsolhatjuk.

Túrós-almás palacsinta
Hozzávalók (kb. 18-20 db lesz belőle):
  • 2 nagy tojás (L)
  • 4-5 dkg xilit (legalább itt spóroljunk a cukorral, ha már karamellához nem lehet használni)
  • 200 g sovány túró
  • 2 nagy evőkanál joghurt (vagy tejföl)
  • 6 dkg kukoricaliszt
  • 6 dkg rizsliszt
  • 1 mokkáskanál szódabikarbóna
  • 2 kisebb alma (tisztán mérve kb. 20 dkg)
  • 1 citrom reszelt héja
  • kevés vaj a sütéshez vagy napraforgó olaj
A tojásokat jó habosra keverem a cukorral. Hozzáadom a túrót, a joghurtot (tejfölt) és a reszelt citromhéjat is, csipet sót, majd ezekkel is habosra keverem. Végül beleszitálom a kétféle lisztet és a szódabikarbónát, elkeverem, majd belereszelem nagylyukú reszelőn a megtisztított almát és újra átkeverem. Enyhén kivajazott (vagy kiolajozott) palacsintasütőbe süssük meg, közepes lángnál. Minden újabb adagnál vajazzuk vagy olajozzuk ki ki megint és ne süssük túl soká mert hamar megsül. Óvatosan forgassuk meg mindig.

Citromos karamellszósz
Hozzávalók:
  • 12 dkg nádcukor
  • kb. fél citrom leve
  • 1 evőkanál vaj
  • 2 dl tejszín
A cukrot karamellizáljuk. Ne kevergessük, csak döntögessük meg időnként a lehetőleg vastag aljú edény, amiben készítjük. Ha sötétebb cukorból készítjük, mint én is pl., a karamell is sötétebb lesz, de ez nem jelenti azt, hogy megégett a cukor. Ha megolvadt az összes cukor, adjuk hozzá a citrom levét és újra hagyjuk felolvadni a cukrot. Végül adjuk hozzá a tejszínt és a vajat is, és alaposan forraljuk össze.
Ennyi citromtól nem lesz nagyon citromos, csak épp egy kicsit frissebb a karamell.

És így a végére egy érdekesség. Már akinek. Nekem pl. az volt. A lent látható spenótot én nemrég kint vettem nálunk a piacon (nem fogjátok elhinni 550,-Ft-ért kilóját). Először gyanús volt. Azt gondoltam, mi van, ha ez inkább zsenge mángold... De kedves és segítő bloggertársak és barátok (főként Noémi a Sarokról. :) ) segítségével a Facebook-on hamar meg lettem győzve arról, hogy ez bizony tényleg spenót. Csak azért írtam le, hogy Ti se bizonytalanodjatok el, ha ilyet láttok a piacon esetleg. Inkább vegyétek meg, mert remek finomság. A zöldre ilyenkor már amúgy is nagyon vágyik testünk-lelkünk-szemünk egyaránt.


A tudatlanságom vége az lett egyébként, hogy egy mustáros krémleves lett végül ebből a szép spenótból. Csak azért az, mert azért tényleg szebb ételek készíthetőek belőle, ha egészben hagyva egyszerűen megsütjük pl. Erre is vannak remek ötletek Chili & Vanilia Facebook-os oldalán. A spenótról pedig általánosan itt olvashattok bővebben: http://www.terebess.hu/tiszaorveny/zoldseg/spenot.html

És a mustáros krémleves, ami készült belőle. Készítettem bele egyébként egy érdekes, de nagyon gyors kis levesbetétet, hogy mégse simán tálaljam csak. Ehhez 7 dkg levesgyöngyöt késes aprítóban finomra dolgoztam, majd hozzáadtam 1 tömlős (100 g) füstölt sajtkrémet és az így készített krémből kis gombócokat formáztam, majd így adtam a leveshez tálaláskor. Szerintem gyors és jópofa ötlet, és még finom is.

  

Nincsenek megjegyzések: