2011. június 8., szerda

Sütőben sült bazsalikomos fasírt fetával töltve, mentás tzatziki salátával és sült újburgonyával


Megint egy mediterrános ihletésű ebéd, még tegnapról. Ne féljetek az uborkától, és keressetek jó kis magyar termelőktől származó ubikat. :) Persze ez minden másra is vonatkozik.
Jah, és kérem szépen, aki engem közelebbről ismer tudja, hogy ki nem állhatom a mentolos dolgokat. A menta levél is, leginkább a Mojito koktélban (mindegy, hogy a virgin vagy alkoholos változat) ment tavalyig, amikor elkészült a Jamie féle, tört mentás cukros ananász. Az is bejött. Így szép lassan elkezdtük az ismerkedést.
Kedves alattunk lakó szomszéd kertjéből nőnek ki a kerítésükön kívülre is vadon, a szép kis menta szálak. Már párszor beszéltük, hogy egyszer majd megtépázom kicsit. Most megtettem! És milyen jól tettem. Tudom, hogy menta és menta között is óriási különbségek lehetnek. Van fodormenta, borsmenta, csak hogy a legelterjedtebbeket említsem a sok száz fajta közül. De léteznek olyan fajták is, mint csokoládémenta, gyömbérmenta, almamenta, ananászmenta, meg mindenféle menta. De hogy ez a menta mennyire jól passzolt ehhez a tzatzikihez, azt elmondani se lehet. Nagyon kellemes, lágy frissítő íze volt, nem pedig fogkrémre emlékeztető. Én általában bazsalikomot szoktam tenni ehhez a salátához. Abból is a szárítottat, mert annak olyan az íze, ami nekem jól passzol hozzá. De most rá fogok szokni erre a mentás változatra is. Hmmm.... hogy változik az ember ízlése az évek alatt... :)
És a frissítő ital pedig, ami mostanában szintén nagyon megy nálam: mentalevél összetörve picike nádcukorral és jégkockával, felengedve 1 narancs és 1 citrom frissen facsart levével és ásványvízzel. Még jobb, ha jó hidegek a citrusok is, ill. a víz is. Igazi frissítő nyári zápor. Na nem mintha abban ne lett volna részünk mostanában.
Tzatziki
Hozzávalók:
  • 3 nagyobb uborka
  • só, frissen őrölt bors
  • 2 evőkanál aprított friss mentalevél
  • 3 evőkanál olívaolaj
  • 2-3 gerezd fokhagyma (kettőtől kellemes, háromtól kissé fokhagymásabb lesz, de az a jóóó :) )
  • 500-600 g natúr görög joghurt (nekem 3 doboz pont 600 g volt, de elég az 500 g is. Ha épp ilyet nem találunk sehol, akkor natúr zsírosabb joghurtot és tejfölt keverjünk össze, még jobb, ha előtte le is csepegtetjük kissé, hogy még sűrűbb legyen az egész.)
Régebben már talán írtam, hogy valahol azt olvastam, hogy a dzadzíki a helyes magyarul, de ebben nem vagyok biztos. Meg amúgy is tzatzikiként ismerjük szerintem legtöbben... Nem áll rá a szám, sem a kezem...
Az uborkákat meghámozzuk, egy kivételével. Mindegyiknek levágjuk a végeit, majd legyaluljuk, kissé besózzuk, majd félretesszük rövid időre, amíg levet ereszt. Közben összekeverjük a görög joghurtot az apróra vágott mentával, az összezúzott fokhagymával, az olívaolajjal, majd az alaposan kinyomkodott uborkával is. Ízlés szerint még sózzuk, majd jól behűtjük az egészet.

Fetával töltött bazsalikomos fasírt
Hozzávalók (egy tepsire való "golyók" lesznek belőle):
  • 500 g darált hús (nálam megint pulyka, de nagyon jó a sertés marha vegyesen)
  • 1 kisebb fej lilahagyma, apróra vágva
  • 1-2 gerezd fokhagyma, összenyomva
  • 1 kifli apró darabokra tépve és kb. fél dl tejbe beáztatva (ha szárazabb a kifli, lehet picit többet is felvesz)
  • 2 tojás
  • só, bors
  • 2 teáskanál szárított bazsalikom
  • kb. 150-200 g feta vagy feta jellegű sajt
  • zsemlemorzsa
  • kevés olívaolaj a sütéshez
A sütőt előmelegítjük 190 fokra. A fenti hozzávalókat a feta, a zsemlemorzsa és az olaj kivételével alaposan összekeverjük. A sózással óvatosak legyünk, hiszen a belekerülő feta is sós. Ha lágy lenne nagyon a masszánk, akkor tehetünk még hozzá kevés zsemlemorzsát. A fetából kisebb kockákat vágunk, majd a húsmasszából kb. 1-1 bő evőkanálnyi adagot kivéve, mindig becsomagolunk egy kis kockát, gombócokat formáunk belőle, majd meghempergetjük zsemlemorzsában (ez el is maradhat akár) és sütőpapírral, vagy alufóliával bélelt tepsire rakosgatjuk. Mindegyiket meglocsoljuk egy pici olívaolajjal, majd az előmelegített sütőbe tolva megsütjük (kb. fél óra kell neki, de figyeljük azért). Langyosan és hidegen is finom, nem csak frissen kisülve.

Sütőben sült paradicsomos újburgonya
Hozzávaklók: (1 tepsire való adag):
  • kb. 1 kg kisebb újburgonya, víz alatt átsikálva, hasábokra vágva
  • olívaolaj
  • kb. 3-4 szem húsosabb  paradicsom, gerezdekre vágva
  • tengeri só, frissen őrölt bors
A burgonyát összeforgatom pár evőkanál olajjal, egy tepsibe terítem, közé teszem a paradicsomokat, sózom, borsozom, majd 190 fokra előmelegített sütőbe tolva megsütöm. Kb. fél óra, de a burgonya nagyságától is függ, ill. attól, ki mennyire átsütve, vagy puhábban szereti inkább.

6 megjegyzés:

Alíz, Erdélyből írta...

Gondolkodtam a minap azon, hogy kipróbáljam, milyen lenne a dzadzíki mentával, de én is attól tartottam, hogy fogkrémízű lesz. :) De ezek után bíztos kipróbálom.

duende írta...

Jaj, ez merénylet! :) Kérném így cakumpakk vacsira! Gyönyörű és finom.
(Mindig mentával készítem a zalzikit, fantasztikusan hűsítő íze lesz tőle. Csak nem kell eltúlozni a mentát, csínján, úgy fantasztikus. Az ablakpárkányomon van menta cserépben, valójában a zalziki miatt, másba nem nagyon használom, de ebbe a salátába mindig teszek.)

Szemi írta...

Ez isteni lehet, minden összetevőjét szeretem! Ki fogom próbálni. :)

Bianka írta...

Isteni lehet, bár menta valóban izgalmas hozzávaló. És uborka :))))

Ildinyó írta...

Alíz
Ez egy lágyabb ízű menta volt, szerintem nem borsmenta, vagy fodormenta, így nagyon bejött nekem is. :)) Örülök, hogy tetszik! :)

Duende
De örülök, hogy így tetszik! :D Köszönöm! :) Igen, nem kell eltúlozni, meg tényleg annyi fajtája van és mindegyik más és más ízű... :)

Szemirámisz
Örülök, hogy tetszik! Érdemes, mert tényleg finom! :))

Bianka
Na igen! :D De tényleg jó volt! ;))

Névtelen írta...

Tetszik a recept...kipróbálnám szilikonos sütőben is.
Próbálta valaki?
Dóra