2010. január 20., szerda

Savanyúkáposztás-fehérbabos tál paradicsommal és kolbászgombóckákkal


Alapvetően Mamihami receptjeit vettem alapul, amelyek itt és itt találhatóak meg. Lényegében ötvöztem a kettőt, na meg kihagytam néhány dolgot. Kicsit lökött napom volt... Majorannát pl. nem tettem bele (nem mintha nem szeretnénk), és sajnos a fokhagyma kimaradt belőle (ezt meg pláne imádjuk, úgyhogy nem is értem miért maradt ki), római kömény helyett, sima került bele, és sűrített paradicsom helyett (sajnos elfogyott az itthoni készlet), pedig sima paradicsompürét tettem hozzá. A hozzá sütött kolbász, igazi házi volt. Másik Felem Nagyszülei készítik egy "lakótelepi ház" 4. emeletén (szóval még az sem kell hozzá, hogy valaki kertes házban lakjon és esetleg legyen nyári konyhája ;) ). Ők darálják hozzá a húst és fűszerezik nagyon finoman, nem túl erősen. Erről eszembe jutott, hogy ő készíti úgy a tejfölös zöldbabfőzeléket, hogy belevarázsolja ezt a nagyon finom kolbászt is valahogyan úgy, hogy cseppet sem lesz zsíros tőle. Most már muszáj lesz megkérdeznem tőle, hogy hogyan készíti ezt a roppant egyszerű, de nagyon finom ételt, úgy hogy egyáltalán nem úszik kolbász zsírban a főzelék (ez nálam nem utolsó szempont...).
Az alábbi étel egyébként egy nagyon finom, laktató, téli étel lett. Köszi az ötletet ezúton is Mamihami! Ja, és másnap már mi is tejföllel ettük (ez is kimaradt első nap, nem tudom hol járt aznap az eszem?)
Hozzávalók:
  • 1 fej hagyma, apróra vágva
  • 2 gerezd fokhagyma, összenyomva (ez most véletlenül kimaradt az enyémből, de tegyük csak bele, ne úgy, mint én)
  • 1 szép nagy szelet húsos, füstölt szalonna, felkockázva
  • savanyú káposzta -fűszerdarabkák kiszedegetve, hideg vízzel alaposan átöblítve (ha agyon ütnek se tudom megmondani pontosan mennyi volt, úgy kb. 80 dkg biztos, de lehet, hogy több is)
  • 1 csapott evőkanál pirospaprika
  • 1 teáskanál köménymag (mozsárban kissé összetörve)
  • némi örölt bors
  • 2 evőkanál liszt
  • 500 g paradicsompüré
  • 1 doboz konzerv fehérbab
  • kevés olaj
  • sütni való kolbász
  • a tálaláshoz (szabadon választható): friss kenyér, tejföl, én egy kevés medvehagyma porral is megszórtam a sajátom, és nyugodtan mondhatom remek volt hozzá.
A szalonna zsírját kiolvasztom kissé, pici olajat adok hozzá, majd rádobom a hagymát és üvegesre sütöm. Hozzáadom a fokhagymát és a köményt is. Ha illatos a fokhagyma lehúzom a tűzről, megszórom a pirospaprikával és elkeverem. Visszateszem a tűzre, hozzáadom a káposztát és megpirítom azt is egy kissé. Megszórom a liszttel, összekeverem az egészet, majd felöntöm a paradicsompürével. Vízzel kiöblítem a dobozt vagy üveget és ezt is hozzáadom. Fedő alatt 30 percig főzöm. Hozzáadom a babot, elkeverem, megkóstolom, majd ízesítem sóval, borssal, és én egy pici cukorral is, és kb. 5-10 perc alatt készre főzöm az egészet.
Miközben a fenti elegy fő, a kolbász húsából kisebb gombócokat gyártok, teflonos serpenyőben, olaj vagy zsiradék nélkül ropogósra sütöm, majd tálkába pakolom a kisült zsírjával együtt. Bele is tehettem volna a káposztába, de én azt szerettem volna, ha ropogós marad a kolbász külseje. Másnap már teljesen mindegy, mert addigra úgyis megereszkedik egy kicsit, hacsak nem frissen sütjük újra.

Nincsenek megjegyzések: