2009. március 31., kedd

A tavasz hírnöke (az egyik)

A medvehagyma. Egy új ismeretség. Pontosabban csak friss formában új, mert szárított formában eddig is használtam, de frisshez eddig még soha nem sikerült jutnom. De ennek mostmár vége, mert Anyukám végre talált és vett is nekem egy hatalmas csokorral a közeli bioboltban. Érdekes, de a nálunk lévő piacon egyszerűen nincs. Viszont a bioboltban szerintem ahhoz képest, hogy bio, nem is túl drágán lehetett hozzájutni. 450 Ft volt egy hatalmas, de tényleg hatalmas "csokor", ami azért a friss zöldfűszerek árát nézegetve nem rossz (pár szál 200-250 Ft, ha nem több). Nyilván vannak, akiknek már a könyökükön jön ki a medvehagyma, legalábbis az, amit érdemes tudni róla. Mégis szeretném megosztani másokkal azt, amivel én okosabb lettem. Hátha más is kedvet kap a kipróbálásához, és hátha másnak érdekes lehet ez az 1-2 tudnivaló róla. Érdekes, de mint írtam fent is, én jó pár éve használom már ezt a zöldfűszert szárított (por)formában, de úgy annyira más az íze. Engem úgy leginkább talán a kaporra(?) emlékeztet. Én még a töltött káposztámra is ezt szórom mindig tálaláskor. Ugyanakkor a friss medvehagymának inkább enyhén fokhagymás jellegű az íze. Bár az ismeretség még friss ugyan, de arra már rájöttem, hogy rendkívül sokoldalúan felhasználható ez a gyógynövény. Mert amelett, hogy finom fűszer, még gyógyító hatásairól is ismert. Hatóanyagai a fokhagymáénál 12-szer erősebbek. Erőteljes vértisztitó, baktérium és vírusölő. Csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, javítja a szív-, és érrendszer működését, gátolja a vérrögképződést. Amíg tart a szezonja (nem sok: kb. márciustól májusig) szerintem érdemes minél többet frissen elfogyasztani, mert ugye így tudja leginkább a fentieket teljesíteni. Frissen nagyon finom pl. salátába beledarabolva, vagy vajas kenyérre téve, de akár a házi joghurtsajtot is nagyon jól lehet vele ízesíteni. Készíthetünk belőle pestót olívaolajjal, némi só, parmezán és fenyőmag, vagy mandula társaságában. De a fagyasztóba is tehetünk belőle az "ínségesebb" időkre. Szerintem így őrzi meg legjobban az aromáját. Én a múltkor pl. puha vajjal kevertem ki, sóztam, borsoztam egy kissé, majd kinyújtott levelestésztára kentem. Szórtam rá reszelt sajtot, felcsavartam csigába, felszeleteltem, majd forró sütőben megsütöttem. Nagyon finom lett szerintem! Így vajjal kikeverve egy kis főtt burgonyával is remek lehet.... Íme még egy pár hasznos infó erről a csodás kis növényről: itt és itt.

2 megjegyzés:

Nikóca írta...

Ó, medvehagyma!
Egyszerűen isteni, én nagyon szeretem! És persze nem elhanyagolható a gyógyhatása sem... Minden évben keresek-kutatok, hátha találok valahol medvehagymát, amit elültethetek a kis kertecskénkbe, de sajnos eddigi próbálkozásaimat még mindig nem koronázta siker... Húha, nagyon költői voltam most...
Szerintem egy hatalmas csokor medvehagymáért egyáltalán nem volt sok 450,- Ft... :)
Ezentúl legalább tudod, hogy hol lehet ilyet beszerezni...

Puszika Ildike!

Ildinyó írta...

Hát sajnos olyan ritka, mint a fehér holló! De ez tényleg nem volt drága szerintem se! Nyugat-Európában már védetté nyilvánították egyébként, mert annyira divatos lett az utóbbi időkben! Nálunk meg úgy tudom, hogy ahol lehet találni, ott 1 tőről nem szabad minden levelet leszedni!

Puszi Neked is