2009. január 9., péntek

Ildinyó - Chelsea 1:0



Nem, ez nem egy meccs végeredménye. Ill. attól függ honnan nézzük... Lehetne akár ez is a neve ennek a sütinek (bár bevallom marhára idétlen)... Merthogy eredetileg a Chelsea csiga receptjét vettem alapul, de mivel az mazsolával készül, amit a Másik Felem igazán szeret - főleg nem ilyen nagy mennyiségben -, gondoltam egyet és lecseréltem hát másra. Nem bántam meg, mert tényleg nagyon finom lett.

Hozzávalók a tésztához:
  • 400 g sima liszt (1-2 evőkanál sikér mehet bele. ill. a fele lehet rétesliszt is akár)
  • 100 g teljes kiőrlésű liszt (nekem most rozs és búza vegyesen)
  • 250 ml langyos tej
  • 7 g szárított élesztő
  • 1/2 teáskanál só
  • 6 evőkanál cukor
  • 1 nagy tojás
  • 50 g olvasztott vaj
A töltelék hozzávalói (szinte minden kb.-ra ment):
  • 10 dkg nagyon puha vaj (minél puhább, annál könnyebb dolgozni vele)
  • 5 evőkanál barna cukor
  • 1 evőkanál vaníliáscukor
  • 2-3 teáskanál őrölt fahéj
  • 1/2 teáskanál mézeskalács fűszerkeverék (el is hagyható)
  • 2 teáskanál cukrozott citromhéj
  • 2-2 evőkanál kandírozott narancs és citromhéj apróra vágva (ezt beáztathatjuk egy kis meleg narancslébe, különösen ha bolti)
  • én a tekercsek felébe tettem egy pár marék aszalt áfonyát is (előtte célszerű ezt is kicsit beáztatni, én most elfelejtettem, mivel hirtelen ötlettől vezérelve jött ez hozzávaló)
A mázhoz:
  • 4 evőkanál narancslé
  • 2 evőkanál víz
  • 4 evőkanál barnacukor
Egy kevés langyos, cukros tejben felfuttatom az élesztőt. Közben a liszteket átszitálom, beleteszem a maradék cukrot, sót, hozzáadom a vajat, a kissé felvert tojást, a felfuttatot élesztőt, majd a maradék langyos tej folyamatos adagolásával ruganyos tésztát dagasztok belőle. Ez kb. 5-10 perc. Lehet kenyérsütő gépben is készíteni, de én most a kézi erőre hagyatkoztam. Egy picit beolajozom a tetejét, majd jó meleg helyen (legjobb a sütőben 30-40 fokon) a duplájára kelesztem. Ezután lisztezett deszkán kinyújtom kb. 1/2 cm vastagra. Gyorsan összekeverem a tölteléket, ami annyiból áll, hogy a nagyon puha vajba (vagy margarinba) belekeverem a felsorolt hozzávalókat, végül ezt egyenletesen rásimítom a tésztára, majd szépen felcsavarom. Vastag szeleteket vágok belőle, majd nem túl szorosan (úgyis összenőnek) egy sütőpapírral bélelt magasabb falú tepsibe teszem és újabb 30 percet kelesztem, végül 200 fokra melegített sütőben 20 percig sütöm. Kb., de mint mindig mondom, ill. írom sütőfüggő. Addig, amíg szépen megemelkedik és a teteje egyenletesen szép barnára sül, de ne szárítsuk ki. A tetejére a mázat összekeverjük és 1-2 percig forraljuk, majd leöntjük vele a még forró sütit, és hagyjuk hogy magába szívja.




Nincsenek megjegyzések: