2008. november 15., szombat

Mogyorós karamellgolyók

Sok éve gyűjtöm már a Dr. Oetker karácsony előtt megjelenő kis receptesfüzetkéjét (általában receptesújságokhoz adják ajándékba, most a Nők Lapjában volt), mert szerintem jó kis különleges, vagy épp inspiráló süteményreceptek vannak benne. És miután nagyon szeretem a földimogyorós sütiket, most is egyből kinéztem belőle ezt a receptet. Volt is itthon egy jó pár vajkaramellám, na meg földimogyoróm is, így ez kerekedett belőle. Szó szerint. :)

Hozzávalók:
  • 100 g mézes földimogyoró
  • 10 db tejkaramella
  • 250 g búzaliszt
  • 1/2 csapott teáskanál sütőpor
  • 100 g porcukor
  • 1 tasak vaníliás cukor
  • 1 közepes méretű tojás
  • 100 g lágy vaj
  • 3 evőkanál tej
Előkészítés: A mogyorót apróra törjük. A karamellát egyenként 6 apró darabra vágjuk. A tepsit (kb. 30x25 cm) kibéleljük sütőpapírral. A sütőt előmelegítjük. Elkészítés: A lisztet a sütőporral elkeverjük és egy keverőedénybe szitáljuk. Hozzáadjuk a porcukrot és a vaníliás cukrot, a tojást, a vajat, és konyhai robotgéppel először alacsony, majd a legmagasabb fokozaton sima tésztává keverjük. A tésztát enyhén lisztezett munkalapon 24x40 cm-es lappá nyújtjuk, kb. 4x4 cm-es kockákra osztjuk, és minden lapocskába 1-1 karamellát teszünk. A tésztalap széleit a karamellára hajtjuk és golyóvá formázzuk. A golyókat kis tejbe mártjuk, majd megforgatjuk a mogyoróban. Végül az előkészített tepsire helyezzük és a sütő középső részén 180 fokon (légkeverés 160 fok) megsütjük. Sütési idő: 18 perc Bár a recept azt írja, hogy kb. 60 db lesz belőle, nekem csak kb. 47 db sikeredett, pedig nem csináltam nagy golyókat. Miután mézes mogyoróm nem volt, csak sima, karamellizáltam egy kis cukrot és abban forgattam meg a mogyorókat, maj miután kihűlt az aprítógépbe tettem és kisebb darabokra daráltam. A tejkaramella helyett pedig én vajkaramellát használtam, de szerintem az omlósabb tej jobb lett volna. Egyébként egy nagyon ízletes kis aprósütemény. Vendégségbe vittem és ahogy kibontottam a dobozt kb. 3 perc leforgása alatt elfogyott (pedig már senki nem volt éhes). Pedig én még egy kicsit túl is sütöttem. Kicsi fiamnak köszönhetően szegény süti 18 perc helyett kb. 25 percet töltött a sütőben. Úgyhogy az aranysárga helyett kissé barnácskákra sikeredtek, de a család szerint így is nagyon finom volt. A tészta egyébként nagyon jó, és könnyű dolgozni vele. El tudom képzelni, hogy mással is megtöltsem.

Tipp: A füzetecske pl. sütésálló lekvárt javasol még, de szerintem jó lehet még akár marcipánnal, vagy darált mogyoróból (vagy dióból), cukorból, és tojásfehérjéből egy szilárdabb masszát készíteni, azzal megtölteni, majd nagyobb darabokra vágott cukrozott mogyoróba (dióba, mandulába) hempergetni. Vagy pl. darabolt, aszalt sárgabarackkal, vagy szilvával, vagy datolyával megtölteni... Na majd kis is próbálom valamelyiket és beszámolok róla.


Nincsenek megjegyzések: